Annons

Kia Niro

1
Hejsan, bytt till en Kia Niro från Venga- vilket uppsving! Dock, vi landar ofta på 6.1 i förbrukning hur fasen vi än gör. Friktionsvinterdäck i och för sig, men vad har ni andra för erfarenheter och tips för att få ner förbrukning?
Annons

Re: Kia Niro

2
Enl min (korta) erfarenhet går den snålast i stadstrafik - högre förbrukning på landsväg och med vinterdäck, förstås!
Jag har kört min drygt 130 mil i måttliga farter och en del med farthållare med vinterdäck på bar asfalt, snötäckt norrlandsväg och en aning stadstrafik och ligger på 5,0

Min körning och förbrukning kan du se här:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/790028.html

Färddatorn på Niro är förresten den "ärligaste" jag har haft på någon bil och jag har haft många....... Står det 5,0 på den, så ligger verklig förbrukning inte långt därifrån!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Kia Niro

3
Har en app i mobilen (Fuel Buddy) som är min elektroniska tankbok, (går att lägga in mycket mera uppgifter).
Där har min Niro dragit 4,81 Liter/10 Km i snitt, på knappt 400 mil.
Det är väl acceptabelt tycker jag, då den långt ifrån är inkörd och innan man hittat rätt körstil.
Är både landsväg, blandad och stadskörning i detta, och vinterdäck på den senaste tankningen, drog då 4.6 L/10 Km.

På 10 tankningar har den pendlat mellan dessa förbrukningssiffror: 380 mil, 4.09-7.14 Liter/10 Km, varav 2 gånger är den toppfylld, annars så hänger jag upp handtaget så fort den slår ifrån.

Lite statistik från appen:
378,6 KM
11 Tankningar (Inkl. den första).
212,02 Liter
0,481 Liter / Snitt
Genomsnittspris 13:04:-/Liter


När jag tanlkat fullt så visar mätaren att jag kommer mellan 800-880 Km.
Vad visar eran?
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Kia Niro

4
”Kia Niro” kör du på sportläget? då går det åt mer bensin har jag upptäckt efter bara 800 km.
Sportläget gör dock att batteriet laddas snabbare, till högre bensinskostnad då förstås.
Var till Kistamässan och körde betydligt billigare än med Ceedén.
Gävle Kista E4 med farthållare inkopplad mellan Gävle södra och Arlanda på 115 km/h då drog den
0,54, omvänt Kista Gävle & via Gamla E4 blev 8 km längre men förbrukningen sjönk till ... 0,39 milen.
Skriv svar

Återgå till "Presentera dig här"