Annons

Kias utrustning för byte av däck..

1
Jaha då fick man punktering i morse då i -12 grader på Värmdöleden i rusningstrafik. Inte bästa dagen, inte bästa stället, inte bästa tidpunkten.

Men jäklar vilka fina bytesverktyg Kia skickar med. En riktigt bra och stabil saxdomkraft man kan använda utan att ta i allt för mycket. En bra nyckel att dra upp hjulbultarna med. Visserligen ett nödhjul men det spelar ingen roll för mig. Snarast en fördel eftersom det är mycket lättare att bära runt.

Skillnad mot Opel som inte en skickar med ett reservhjul.

Skillnad mot Ford vars domkraft bara är något bättre än att lyfta bilen själv i kofångaren.

Tack Kia.
Annons

Re: Kias utrustning för byte av däck..

2
Har som tur är inte haft någon punktis på Kian ännu...
men har sett att "byteverktygen" ligger snyggt och skrammelfitt
monterde på reservhjulet. Tryggt att veta att dom även fungerar när
punktisen är ett faktum.
Håller med mattiasb. om att det är ingen självklarhet på
dagens moderna bilar.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Kias utrustning för byte av däck..

3
Det här skriver jag i ren frustration. I bästa fall slutar allt väl men.....

Jag beställde nu efter att jag fått punktering och verkstaden konstaterade att det inte gick att laga det punkterade däcket, nya från däckonline.
Det har jag gjort många gånger tidigare utan problem.

Nå, efter att ha fått dem levererade till en däcksfirma så visar det sig att det inte går att balansera däcken. Firman testar att ta av däcket och kollar bara fälgarna och tom utan däck är de så obalanserade att det knappt skulle gå att ordna till.
Men däcken verkar också vara rätt kassa.
Så nu funderar jag på vad i h-vete jag skall göra. Fälgarna togs ju ut med bilen i januar, man får väl kolla med Autoexpo för att se om de kan byta ut dem antar jag.
Däcken får väl också gå i retur till däckonline för att få ett par nya.

Båda kan ju blåneka och då står man där med både fälgar och däck som man kan skicka på tippen.

Helvete jag har redan väntat nästan en vecka på att få igång bilen, nu tar det väl en till och i värsta fall kostar det en förmögenhet (två nya fälgar och två nya däck...).

Jag är redan trött på all snö.
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"