Annons

Automatisk WiFi-uppkoppling till bilen.

1
Vart väldigt sugen på Telias obd lösning för att få en WiFi-uppkoppling i bilen, fördelarna är ju många (fartkameror, ungen får internet till plattan, osv). Men, uttaget sitter dåligt till och man måste ha en lucka öppen för att få plats med dosan :(
Jag ramlade över en betydligt smidigare lösning, billigare också. Nu är väl detta vida kännt men jag tipsar ändå. Kia har en app som heter Kia hotspot, när den är installerad känner telefonen av att bilen kopplar upp sig mot Bluetooth när man startar bilen. Då startar den telefonens hotspot och kopplar upp bilen. Fungerar helt utan knapptryckningar, allt bara funkar.

/Xrim
Annons

Re: Automatisk WiFi-uppkoppling till bilen.

2
En mycket elegant lösning - för Androidägare........

För oss med iPhone (i mitt fall med KIA Niro) är det inte lika läckert. Efter varje stopp där tändningen slås av, sker ingen automatisk anslutning vid återstart, utan man måste fibbla med telefonen för att få igång WiFi igen. Trist!

Kunde KIA fixa så att appen även fungerar med iPhone skulle jag bli nöjd! Men det kanske inte är tekniskt genomförbart......
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Automatisk WiFi-uppkoppling till bilen.

3
Xrim skrev:Vart väldigt sugen på Telias obd lösning för att få en WiFi-uppkoppling i bilen, fördelarna är ju många (fartkameror, ungen får internet till plattan, osv). Men, uttaget sitter dåligt till och man måste ha en lucka öppen för att få plats med dosan :(
Jag ramlade över en betydligt smidigare lösning, billigare också. Nu är väl detta vida kännt men jag tipsar ändå. Kia har en app som heter Kia hotspot, när den är installerad känner telefonen av att bilen kopplar upp sig mot Bluetooth när man startar bilen. Då startar den telefonens hotspot och kopplar upp bilen. Fungerar helt utan knapptryckningar, allt bara funkar.

/Xrim
Sony har sådan funktion inbyggd, att man kan styra om tillbehör ansluts så ska den göra ditt eller datt... Så jag har haft den lösningen länge, att när telefonen ansluter till stereons BT startar hotspoten... Fungerar för det mesta.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"