Annons

Antisladdlampa som lyser

1
Hej, nu är jag riktigt frustrerad!!

Har en Kia Cee´d kombi bensin från 2010. Helt oprovocerat börjar antisladdlampan lysa orange med fast sken. Vanligtvis släcks den efter 5-10 minuter. Den tänds oregelbundet: från flera gånger om dagen, eller en gång i veckan. Den kan tändas i starten, eller under bilkörning. Har inte hittat något samband.

Bilen är inlämnad 4 gånger på Kia-verkstad:
1: Felsökning och det konstateras att en kontakt är fel.
2: Kontakten byts och nu ska den fungera som vanligt! (jo, tjena..! :oops: )
3: De släcker en felkod, i övrigt inga fynd. "Nu ska den inte lysa något mer!" (jo, tjena..! :oops: Tog två starter så lyste lampan igen. Arg som ett bi ringde jag igen.)
4: I måndags sa de att det beror på att jag inte "släpper fullt på kopplingen" efter att jag har växlat, vilket gör att lampan lyser. Så deras råd är att jag ska sluta med det samt att det var ett "handhavandefel" och en "egenskap" som vissa Kia-modeller har. Verkstadsgubben upprepade nog ordet egenskap sisådär 15 gånger under 5 minuter. Konstigt att inga andra bilar jag kört har regerat såhär, dvs min bilkörning skiljer sig ju inte från bil till bil... Tror snarare det är fel på bilen än på mitt sätt att frikoppla :think:

Som sagt, Kia-verkstaden hittar inget fel på bilen. Det är en EGENSKAP som Kia-modeller har. Tror ni att besiktningsmännen också tycker att det är en egenskap?! :shock:

Hur ska jag göra? Helst vill jag inte gå tillbaka till denna Kia-verkstaden igen, eftersom jag inte får någon hjälp och de är fruktansvärt otrevliga. Har tappat förtroendet för dem totalt. Vart kan jag vända mig? Jag tycker verkligen detta är ett fel som ska åtgärdas! Finns det andra som också har haft denna "egenskap" på er Kia??
Annons

Re: Antisladdlampa som lyser

4
Tack för era svar, ska läsa på om detta! :thumbup: Är totalt okunnig gällande bilar....

Ska ta bilen till en lokal bilmekaniker för att försöka få fram en felkod, förhoppningsvis lyckas han bättre än Kia-verkstaden. Men vad tror ni om verkstadens teori med att kopplingen utlöser lampan? I mina öron låter det helgalet.

Re: Antisladdlampa som lyser

6
Min sambo körde med kopplingen lite nere idag för att provocera fram lampan, men han körde ca 10 min utan att någonting hände... Och jag ser inget samband mellan koppling och att lampan börjar lysa. Ibland börjar den ju lysa när man startar den, dvs, när kopplingen är i mattan. :think:

Re: Antisladdlampa som lyser

7
Jag hade det så några enstaka tillfällen när jag hade min förra Kia Ceed SW 2011 1.6 Diesel, men gjorde inget åt det då det verkade fungera ändå.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"