Annons

Mätarställning efter byte av instrumentpanel

1
Har fått instrumentpanelen utbytt av KIA då hastighetsmätare och varvräknare mm slutade att fungera. Bilen är en ceed 2011 som gått 8000mil. När jag hämtar bilen så står det att bilen gått 0mil på mätaren!! Detta går inte att ordna enligt KIA i Falun utan att det blir så när man byter instrumentpanel.

Vet att det finns andra som fått ny instrumentpanel är detta sant att mätaten blir nollad?

Med vänlig hälsning,
Tobias
Annons

2
Ja det är sant. Går inte att programmera mätarställningen, på gott och ont. Det finns två rutor i servicehäftet som ska användas vid mätarbyte (1 per tillfälle) där datum, sträcka, tekniker samt auktoriserad stämpel ska fyllas i.

Re: Mätarställning efter byte av instrumentpanel

3
Skumt...Men det finns väl anledningar.

Har för mig att VAG (haft tidigare i alla fall) har möjligheten att göra en (1) justering (som givetvis loggas) bara för att det som i det här fallet ska gå att få rätt mätarställning vid byte av mätarhus.

Men säger HellboyElvis att Kias är hellåsta så tror jag på honom, han verkar ha koll på verkstadsrutinerna.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Mätarställning efter byte av instrumentpanel

5
Tobbetobbe skrev:Har fått instrumentpanelen utbytt av KIA då hastighetsmätare och varvräknare mm slutade att fungera. Bilen är en ceed 2011 som gått 8000mil. När jag hämtar bilen så står det att bilen gått 0mil på mätaren!! Detta går inte att ordna enligt KIA i Falun utan att det blir så när man byter instrumentpanel.

Vet att det finns andra som fått ny instrumentpanel är detta sant att mätaten blir nollad?

Med vänlig hälsning,
Tobias
Kolla här: https://m.youtube.com/watch?v=valq8C6ukMQ
Ser ju ut som att det går ändra mätarställning.
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018

Re: Mätarställning efter byte av instrumentpanel

6
TheFlyer skrev:
Tobbetobbe skrev:Har fått instrumentpanelen utbytt av KIA då hastighetsmätare och varvräknare mm slutade att fungera. Bilen är en ceed 2011 som gått 8000mil. När jag hämtar bilen så står det att bilen gått 0mil på mätaren!! Detta går inte att ordna enligt KIA i Falun utan att det blir så när man byter instrumentpanel.

Vet att det finns andra som fått ny instrumentpanel är detta sant att mätaten blir nollad?

Med vänlig hälsning,
Tobias
Kolla här: https://m.youtube.com/watch?v=valq8C6ukMQ
Ser ju ut som att det går ändra mätarställning.
Mjo. Men hur är det när mätaren kopplas in i bilen igen. Har för mig att mätarställningen sparas på två ställen, och när dom syncas så tas det högsta värdet. Det är. Ad jag fått höra från teknikern på min verkstad.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Mätarställning efter byte av instrumentpanel

8
MagnusLindgren skrev:
TheFlyer skrev:
Tobbetobbe skrev:Har fått instrumentpanelen utbytt av KIA då hastighetsmätare och varvräknare mm slutade att fungera. Bilen är en ceed 2011 som gått 8000mil. När jag hämtar bilen så står det att bilen gått 0mil på mätaren!! Detta går inte att ordna enligt KIA i Falun utan att det blir så när man byter instrumentpanel.

Vet att det finns andra som fått ny instrumentpanel är detta sant att mätaten blir nollad?

Med vänlig hälsning,
Tobias
Kolla här: https://m.youtube.com/watch?v=valq8C6ukMQ
Ser ju ut som att det går ändra mätarställning.
Mjo. Men hur är det när mätaren kopplas in i bilen igen. Har för mig att mätarställningen sparas på två ställen, och när dom syncas så tas det högsta värdet. Det är. Ad jag fått höra från teknikern på min verkstad.
Sant att mätarställningen loggas i motorstyrdonet så att man kan gå in med kias diagnosdator och läsa ut hur långt bilen har gått men den ändrar inte i instrumenthuset för det för då hade det inte stått 0 efter ett byte. Byter du EMC så måste man lära in det och bl.a skriva in mätarställning
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"