Annons

Urladdat/Dött batteri

1
Har en Kia Ceed 2012, diesel.
Köpte den för några månader sen privat och den är med andra ord drygt två år gammal.
Imorse när jag skulle köra till dagis så var den helt död. Det är enkelt och tydligt så långt.
Helt död, gick inte att låsa upp, inget hände när jag satt i nyckeln i tändningslåset och vred om.
Eftersom jag under dagen har läst mig till att det är ett AGM batteri för att bilen har start/stop funktion är det vad jag förstår lite speciellt.
Testade först att ladda på traditionellt sätt med en "gammal" laddare. Då menar jag plus till plus och minus till jord (jord på Kian).
Läste sen att man tydligen ska ladda på alla poler (plus till plus och minus till minus) med en säkrad laddare, vilket jag har så nu har den stått på laddning i åtta timmar ungefär. Den är inte fulladdad ännu, men provade en gång för nån timme sen.
Det finns nu ström så att allt lyser, men när jag vrider om nyckeln så låter det och knäpper, men startmotorn startar inte.
Frågan är vad som är fel och vad man kan/ska göra.
Är det kanske enklast och bäst att köpa ett nytt AGM batteri?
Kan jag ha förstört batteriet genom att ladda "fel" först.

Oerhört tacksam för svar och hjälp

/Janne
Annons

Re: Urladdat/Dött batteri

2
Du har inte förstört något genom att ladda genom att koppla till en jordpunkt eller direkt till batteriet. Anledningen till att det finns/har rekommenderats är att det bildas vätgas vid laddningen av ett batteri och att det därför kan smälla om det kommer en gnista när man kopplar. Denna gas skall dock inte släppas ut vid agm batterier och jag gissar på att det inte är någon större fara med dem slutna varianterna heller. (dem som man inte behöver fylla på vatten med).

Samt om ett eller flera celler i ditt batteri dött så startar nog inte bilen oavsett hur mycket du laddar det, men om detta är felet, vad som orsakat det och om det skulle avhjälpas med ett nytt batteri har jag ingen aning om. Antingen får du nog lämna in den på felsökning hos en firma eller chansa och köpa ett nytt batteri. Risken finns om det inte är batteriet det är fel på är att du bränner det nya batteriet i så fall.. :)

Re: Urladdat/Dött batteri

3
Detta med dårlig batteri på KIA är tyvärr nu ganska välkänd....
Jag äger nu en KIA Sportage Ex. 2.0 AWD Aut. 2011 och idag var mitt batteri urladdat... OK, nu har ju bilen stått i en vecka, men jag har upplevd detta gång efter gång med KIA, jag hade en KIA Ceed 1.6 Ex. 2008 före Sportage’n och det var samma problem med den, det bästa du kan göra om du har råd, är att köpa ett nytt batteri till din KIA Ceed.
Jag gjorde det till min och problemet försvann...
Men checka också att den inte är nåt som drar när bilen står stilla.
Verkar som Originala KIA Batteri inte klarar av vår kalla vinter... tyvärr.
Vet flera på forumet som har upplevd det samma med Originala KIA batterier.
Kommer köpa nytt till Sportagen efter helgen
Men jag måste också säga att jag har haft KIA i ca.10 år och detta är enda problemet jag haft. (Ta i tre)
Hoppas ditt batteri problem löser sig på en eller annat vis!

Hilsen
Snögubben
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"