Annons

Små och stora problem

1
Haft några små problem med min ceed diesel.. Volymknapp på stereon när de vart kallt går inte att höja
eller sänka ljudet hänt 3-4 ggr verkstaden kunde inte hitta nåt fel... Haft all belysning svajande i motor takt en stund vid start ett par ggr verkstaden sa att kunde va nåt med laddningen hmm..
Å så de senaste motorlampan tändes bara ringa kia assistans... Visa sig att mitt partikellfilter va igensatt kör tydligen inte tillräckligt långa sträckor.. Nån som haft liknande problem eller samma?
Kia ceed sw crdi -09
Annons

Re: Små och stora problem

2
Att belysningen blinkar vid tomgång är nog ett ganska vanligt fel vad jag förstått.
Förekommer oftast precis vid start men efter att man gasat lite och laddningen gått i gång så rättar det till sig. Min gör likadant men kommer inte att lämna på verkstad innan det är tid för service igen.

Problemet med motorlampan är vanligt på alla bilar med partikelfilter. Bilen måste gå längre sträckor för att filtret inte ska sota igen.
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

Re: Små och stora problem

3
Min blinkar också vid tomgång ibland efter start. Tror inte verkstaden kommer göra något åt det vid service, men kan ju nämna det i alla fall.
Mattias skrev:Att belysningen blinkar vid tomgång är nog ett ganska vanligt fel vad jag förstått.
Förekommer oftast precis vid start men efter att man gasat lite och laddningen gått i gång så rättar det till sig. Min gör likadant men kommer inte att lämna på verkstad innan det är tid för service igen.

Problemet med motorlampan är vanligt på alla bilar med partikelfilter. Bilen måste gå längre sträckor för att filtret inte ska sota igen.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Små och stora problem

4
Jag kan meddela att det inte är partikelfiltret som är igensatt utan luftfiltret?! Var med om samma sak förra veckan.. Trodde också att det var partikelfiltret, men det visade sig vara att det dragit in massa snö i luftfiltret.. Har drabbat ca 15 bilar fån åke eriksson.. Dom har endast varit med om en kia bli med igensatt partikelfilter och det var en taxi som står mycket på tomgång..

Re: Små och stora problem

5
Förlåt om jag framstår som idiot nu, men borde det inte räcka med att låta bilen stå ett tag tills snön i filtret smälter? Eller? Eftersom jag fyllt 40 kommer jag ihåg när man satte pappskivor i grillen på sin 240 när det var kallt och snöade.
:mrgreen:



bladhet skrev:Jag kan meddela att det inte är partikelfiltret som är igensatt utan luftfiltret?! Var med om samma sak förra veckan.. Trodde också att det var partikelfiltret, men det visade sig vara att det dragit in massa snö i luftfiltret.. Har drabbat ca 15 bilar fån åke eriksson.. Dom har endast varit med om en kia bli med igensatt partikelfilter och det var en taxi som står mycket på tomgång..
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Små och stora problem

6
Peter skrev:Förlåt om jag framstår som idiot nu, men borde det inte räcka med att låta bilen stå ett tag tills snön i filtret smälter? Eller? Eftersom jag fyllt 40 kommer jag ihåg när man satte pappskivor i grillen på sin 240 när det var kallt och snöade.
:mrgreen:
Smältvattnet förstör filtret.

Re: Små och stora problem

7
lindorff skrev:Haft några små problem med min ceed diesel.. Volymknapp på stereon när de vart kallt går inte att höja
eller sänka ljudet hänt 3-4 ggr verkstaden kunde inte hitta nåt fel... Haft all belysning svajande i motor takt en stund vid start ett par ggr verkstaden sa att kunde va nåt med laddningen hmm..
Å så de senaste motorlampan tändes bara ringa kia assistans... Visa sig att mitt partikellfilter va igensatt kör tydligen inte tillräckligt långa sträckor.. Nån som haft liknande problem eller samma?
Jag hade samma problem med steron på min ceed 09 crdi ibland funkade inte volymkontrollen på ratten o vice verca..jag sa till handlare att d var ett ofta återkommande problem på min stereo..hänt 2-3 gånger och fick stereon bytt man får dock räkna med ett par månaders väntetid mkt problem med steron på ceed har bytt min 3 gånger nu köpte bilen i juni 09..så... se tråden steroproblem.. lycka till

Re: Små och stora problem

8
Peter skrev:Förlåt om jag framstår som idiot nu, men borde det inte räcka med att låta bilen stå ett tag tills snön i filtret smälter? Eller? Eftersom jag fyllt 40 kommer jag ihåg när man satte pappskivor i grillen på sin 240 när det var kallt och snöade.
:mrgreen:



bladhet skrev:Jag kan meddela att det inte är partikelfiltret som är igensatt utan luftfiltret?! Var med om samma sak förra veckan.. Trodde också att det var partikelfiltret, men det visade sig vara att det dragit in massa snö i luftfiltret.. Har drabbat ca 15 bilar fån åke eriksson.. Dom har endast varit med om en kia bli med igensatt partikelfilter och det var en taxi som står mycket på tomgång..
Givetvis har du rätt.. men säljaren tyckte att dom skulle ta in och kolla den.. Tror även dom bytte filtret.

Re: Små och stora problem

10
timmy78 skrev:vi har haft samma problem med svajande lyse till motorns gång det sitter tydligen någon modul som har med detta att göra dom byte den och problemet var borta
Garanti åtgärd eller? Har märkt detta med.. Just på tomgång så märker man att framlysena svajjar till
KIA Ceed SW 2010 Bensin, silvermetallic, komfortpaket, dragkrok
Skriv svar

Återgå till "Problem"