Annons

"Blästrade framdörrar", någon mer?

1
Var i höstas nere hos "min" Kiahandlare med ett lackproblem.
Lacken från mitten och ner på framdörrarna och även lite på bakdörrarna har blivit matt, troligtvis av sandsprut från framhjulen.
Bilen är originalutrustad med 16" fälg och däck som är 205 mm breda. Står man vid sidan av bilen ser man att däcken har för dåligt täckning av den lilla plastbit som kallas för stänkskydd.

Har fått detta godkänt som ett garantiärende som Kia själv vill avvakta med. Troligtvis för att de inte har någon lösning på det.
Annons

Re: "Blästrade framdörrar", någon mer?

2
Läste i senaste Kia tidningen att en mekaniker varnade för just det. Att vara noga med däckdimensionerna så man inte råkar ut för det. Jag har dock märkt tendens till att det sprutar upp på min som också har originaldäck.
r_o_n skrev:Var i höstas nere hos "min" Kiahandlare med ett lackproblem.
Lacken från mitten och ner på framdörrarna och även lite på bakdörrarna har blivit matt, troligtvis av sandsprut från framhjulen.
Bilen är originalutrustad med 16" fälg och däck som är 205 mm breda. Står man vid sidan av bilen ser man att däcken har för dåligt täckning av den lilla plastbit som kallas för stänkskydd.

Har fått detta godkänt som ett garantiärende som Kia själv vill avvakta med. Troligtvis för att de inte har någon lösning på det.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: "Blästrade framdörrar", någon mer?

3
Jag har som standarddäck 225/45-17. Har inte lagt märke till något på dörrarna men får kanske titta efter noga nu.
Är det klarlacken som släppt eller har det gått djupare?
Stänkskydden är som ni säger klart för små. Efter att man kört i dåligt väder märker man snabbt att bilen är väldigt skitig precis bakom framhjulen.
Den enda lösningen som jag ser det är större stänkskydd eller en diffusor framför hjulen som styr undan smutsen från bilen.
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

Re: "Blästrade framdörrar", någon mer?

4
Tack för era svar.

Jag känner en Ceedägare till på "min" lilla ort som också blästrat dörrarna. Trodde det var ett större problem.

I bilens papper står det 195 på däcksbredd, men det är väl att man får ha så smala däck, eller?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: "Blästrade framdörrar", någon mer?

5
Mina vinterdäck är bara 185/65-15 så de klarar sig nog. Ju smalare desto bättre, speciellt på vintern.
Sommardäcken däremot, som jag ännu inte haft på, är 205/55-16 och när det blir dags att sätta på dem får jag ta en koll. Enklaste lösningen om det ser ut att bli problem borde väl vara att försöka få till någorlunda snitsiga stänkskydd.

Re: "Blästrade framdörrar", någon mer?

6
Hittade de här offset siffrorna på kia-forums.com

R15 185/65 (5.5J x 15 5x114.3 d67.1 ET47.0)
R15 195/65 (5.5J x 15 5x114.3 d67.1 ET45.0)
R16 205/55 (6.0J x 16 5x114.3 d67.1 ET51.0)
R17 225/45 (7,0J x 17 5x114.3 d67.1 ET56.0)


Mina Enzo har en offset på 45. Vilket innebär en diff på 6 mm till de 51 mm enligt tabellen. Det borde rimligtvis inte spela någon roll (hoppas jag) men gör ju trots allt att däcket sticker ut lite mer. Det var Bilvårdsteknik som rekommenderade fälgarna så de om några borde ha koll. Hmmm...
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: "Blästrade framdörrar", någon mer?

7
Fick svar från däckkillarna:
Det var konstigt att man säger 51mm då alla våra listor från både OCL
Brorsson och Specialfälgar säger att KIA c'eed har 46mm i org inpressning och
då ska 45mm inte vara några problem.
Spontant känns det som att problemet ligger mer på stänkskydden som i ärlighetens namn i princip är obefintliga.

Peter

Peter skrev:Hittade de här offset siffrorna på kia-forums.com

R15 185/65 (5.5J x 15 5x114.3 d67.1 ET47.0)
R15 195/65 (5.5J x 15 5x114.3 d67.1 ET45.0)
R16 205/55 (6.0J x 16 5x114.3 d67.1 ET51.0)
R17 225/45 (7,0J x 17 5x114.3 d67.1 ET56.0)


Mina Enzo har en offset på 45. Vilket innebär en diff på 6 mm till de 51 mm enligt tabellen. Det borde rimligtvis inte spela någon roll (hoppas jag) men gör ju trots allt att däcket sticker ut lite mer. Det var Bilvårdsteknik som rekommenderade fälgarna så de om några borde ha koll. Hmmm...
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Skriv svar

Återgå till "Problem"