Annons

Imma

1
Fick min nya Kia Ceed Sw Diesel ECCO i december 2009. Är mycket nöjd med bilen så här långt förutom den imma och is som bildas på insidan av rutorna. Har klimatanläggningen inställd på auto , vilket innebär att luften skall regleras automatisk mellan alla luftuttag som finns i bilen. För att få bort isen på insida var jag tvungen att manuellt flytta upp all luft på utsläppen vid framrutan och sätta på full fläkt, och inte en det räckte till för att få bor imman. Vad gör jag för fel? Är det fler som har samma problem?
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010
Annons

Re: Imma

2
När man aktiverar vindrutedefrostern så flyttas all luft upp på vindrutan och full fläkt går igång. Tror även att PTC-elementet går igång på fullt då.
Knappen för defrostern gör även att AC:n går igång och hjälper till att torka luften. Dock är jag osäker på om den går igång när det är riktigt kallt ute. Finns säkert en gräns för hur kallt det kan vara för att den ska gå att aktivera. Kanske är det därför som imman är svår att få bort.
Jag hade samma problem efter ett par korta turer med bilen då snö och slask följt med in och hamnat på mattor och golv. Körde in på "Gör det själv" hallen och passade på i samband med dammsugning och fönsterputsning att låta dörrarna stå öppna så det vädrade ur och torkade ordentligt. Har efter det inte haft fler bekymmer. Kanske är det så att du har för mycket fukt i bilen och helt enkelt måste torka ut den.
Hoppas jag bidrog med något!

/Mattias
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

Re: Imma

3
Jag känner igen problemet, med två pers blir det lätt imma på främre sidorutor. Den går bort om man ser till att rikta utblåsen mot rutorna. På bakre sidorutorna (alltså de på bakdörrarna) blir det en hel del imma och den kan minska om man drar på mer fläkt än vad auto-läget ger. Jag tolkar det som att fläkten är ganska snål i auto-läget.
Kia Ceed SW CRDi ECOdynamics 2010

Re: Imma

4
Har inte upplevt något problem med imma på främre rutorna men på bakre sidorutorna kan det uppstå.
Det har varit svinkallt hela tiden jag haft min, under -10 och just nu -26 så det är lite svårt att göra en rättvis jämförelse.
Däremot delar jag uppfattningen ovan att autoläget ger måttlig fläkt vilket jag tycker är bra. Jag har en Cittra Picasso och den drar snabbt på som jag tycker för mycket fläkt så man får reglera ned medans Kian kör så mycket fläkt som jag skulle vilja ha om jag fick köra manuellt. Det är ju en kompromiss mellan ljudnivå/blås och effekt och där kan man ju naturligtvis ha olika preferenser.

Re: Imma

5
Tack för tipsen Mattias och Eos. Åkte t.o.r Sandviken-Gävle. Närmare 20 grader kallt men i bilen varmt och gott och ingen imma. Plockade upp två personer och på vägen hem började problemet med imma. Såg det först på att framrutan började imma igen i överkant. Tror inte bilen var fuktig invändigt då. Däremot har jag en känsla av att fläkten med auto och acc inkopplad gick för långsamt. Å andra sidan hade ja rätt temperatur i bilen så fläkten kunde ju inte öka i hastighet. Jag gjorde som ni har föreslagit full defrost och riktade utblås mot sidorutorna fram och bak och det blev bättre om ej helt bra men efter ett tag blev det istället jäkligt varmt i huvudhöjd och kallt på golvet. Kanske svårt att lösa detta, det får bli en kompromiss.
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010

Re: Imma

6
Tack Smulan. Har en fråga till. Har hört att AC:n inte mår bra av att vara avstängd under allt för lång tid utan att man med fördel kan ha den på året runt. Läste ditt inlägg ang kallstart, vilket tyder på att du har den avstängd på vintern. Vad har du för synpunkter om det?
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010
Skriv svar

Återgå till "Problem"