Dörren på förarsidan på min cee'd frös fast. Alla andra dörrar öppnades utan problem, det var alltså själva mekanismen som låstes på förarsidan. Jag gick in via passagerarsidan och öppnade dörren till förarsidan utan några som helst problem. Verkar alltså vara något elektroniskt och inte dörren som fryst fast. Någon mer som haft samma problem? Finns en tråd om det på det engelska forumet med några till som haft samma erfarenhet.
/Peter
Annons
Re: Frusna dörrar?
2Har inte varit på plussidan sen jag fick min ceed så ännu har inget hänt. Dock -27 (!) och allt har gått bra...
Verkar som det finns någon sensor i förardörren som skulle kunna ställa till problem enligt det Engelska forumet, hoppas att det inte händer mig!
Det som händer mig (eller rättare sagt andra familjemedlemmar) är att larmet går igång utan att vi riktigt förstår varför. Har inte själv varit närvarande men det verkat vara förhöjd risk om någon sitter kvar i bilen och föraren går ut med nyckeln. Jag går aldrig ur en bil med "automatiska" lås utan att ta med mig nyckeln annat än för att stå bredvid med öppen dörr... Överhuvudtaget är låsfunktionen onödigt krånglig, passagerare i baksätet måste dra två gånger i handtaget för att komma ut om inte föraren trycker på den blinkande låsknappen. Om man plockar upp någon som ska in bak måste man trycka på knappen osv. Måste nog läsa på mer i instruktionsboken men tycker att säkerhetstänket verkar överdrivet jämfört med de flesta andra bilar jag använder.
Verkar som det finns någon sensor i förardörren som skulle kunna ställa till problem enligt det Engelska forumet, hoppas att det inte händer mig!
Det som händer mig (eller rättare sagt andra familjemedlemmar) är att larmet går igång utan att vi riktigt förstår varför. Har inte själv varit närvarande men det verkat vara förhöjd risk om någon sitter kvar i bilen och föraren går ut med nyckeln. Jag går aldrig ur en bil med "automatiska" lås utan att ta med mig nyckeln annat än för att stå bredvid med öppen dörr... Överhuvudtaget är låsfunktionen onödigt krånglig, passagerare i baksätet måste dra två gånger i handtaget för att komma ut om inte föraren trycker på den blinkande låsknappen. Om man plockar upp någon som ska in bak måste man trycka på knappen osv. Måste nog läsa på mer i instruktionsboken men tycker att säkerhetstänket verkar överdrivet jämfört med de flesta andra bilar jag använder.
Re: Frusna dörrar?
3-27! Jisses!
Den förhatliga låsfunktionen går att få urkopplad hos mekanikern. Jag tänkte göra det när jag fick min flip-key men glömde det.
P
Den förhatliga låsfunktionen går att få urkopplad hos mekanikern. Jag tänkte göra det när jag fick min flip-key men glömde det.
P
Smulan skrev:Har inte varit på plussidan sen jag fick min ceed så ännu har inget hänt. Dock -27 (!) och allt har gått bra...
Verkar som det finns någon sensor i förardörren som skulle kunna ställa till problem enligt det Engelska forumet, hoppas att det inte händer mig!
Det som händer mig (eller rättare sagt andra familjemedlemmar) är att larmet går igång utan att vi riktigt förstår varför. Har inte själv varit närvarande men det verkat vara förhöjd risk om någon sitter kvar i bilen och föraren går ut med nyckeln. Jag går aldrig ur en bil med "automatiska" lås utan att ta med mig nyckeln annat än för att stå bredvid med öppen dörr... Överhuvudtaget är låsfunktionen onödigt krånglig, passagerare i baksätet måste dra två gånger i handtaget för att komma ut om inte föraren trycker på den blinkande låsknappen. Om man plockar upp någon som ska in bak måste man trycka på knappen osv. Måste nog läsa på mer i instruktionsboken men tycker att säkerhetstänket verkar överdrivet jämfört med de flesta andra bilar jag använder.
Re: Frusna dörrar?
4Eftersom jag bor i kalla Jokkmokk, har jag haft problem med frusna dörrar ett antal gånger. Det som händer är att snön lägger sig på insidan av handtaget. Om man drar ut dörrhandtaget på dörren som verkar vara fruset så ser man antagligen att en del snö har lagt sig på insidan. Skrapar man av snön på insidan av den utdragna handtaget, så kan dörrhandtaget gå in hela vägen och dörren kan öppnas igen!
Re: Frusna dörrar?
5Tack för tipset =)
torut skrev:Eftersom jag bor i kalla Jokkmokk, har jag haft problem med frusna dörrar ett antal gånger. Det som händer är att snön lägger sig på insidan av handtaget. Om man drar ut dörrhandtaget på dörren som verkar vara fruset så ser man antagligen att en del snö har lagt sig på insidan. Skrapar man av snön på insidan av den utdragna handtaget, så kan dörrhandtaget gå in hela vägen och dörren kan öppnas igen!
Re: Frusna dörrar?
6En annan variant på fastfrusen dörr. Efter en dag med plusgrader och takdropp så har ena bakdörren
mest liknat en glaciär sista veckan.
Stå aldrig halvvägs under en carport
mest liknat en glaciär sista veckan.
Stå aldrig halvvägs under en carport
2018 cee'd SW GDi
fd. 2010 cee'd SW CRDi
fd. 2010 cee'd SW CRDi
Re: Frusna dörrar?
7Litet tips: scrolla bilden ovan, jag fattade först ingenting
Kia Ceed SW CRDi ECOdynamics 2010
Re: Frusna dörrar?
8Ser ut som fronten på min. Fick inte ha den i svärfars garage men det var varmare framför bilen då den stod precis utanför garaget än bakom bilen så all snö framtill smälte på dagen och frös på natten.
Rys...
Peter
Rys...
Peter
EOS skrev:Litet tips: scrolla bilden ovan, jag fattade först ingenting
Re: Frusna dörrar?
9Här droppar ingenting, har inte varit varmare än -10 sen jag fick min för en månad sen, -27 som kallast.
Inga problem med start i kyla dock, startar utan problem efter en stunds glödning.
Inga problem med start i kyla dock, startar utan problem efter en stunds glödning.