Annons

trubbel med start o stop

1
Har en ny kia ceed sw sen några veckor, nöjd så här långt. Men start och stopp funkade bara ett tag i början, men inte just nu. På verkstaden vet dom inte vad problemet är.
Någon som vet?
Kia ceed sw 1,6 crdi 2010 comfortpaket drag metallic beige
Annons

Re: trubbel med start o stop

2
Hej!
Tror inte att det är något fel...Jag har nu kört 180 mil med bilen och fått lite erfarenhet av start o stop.
För att funktionen skall aktiveras måste ett antal villkor vara uppfyllda. Bl.a. måste batteriet vara nästan
fulladdat, motortemperaturen hög m.m... och för att få till detta när det är kallt ute och PTC-elementet går för fullt behövs i mitt fall ca 3-4 mils körning. Start o stop funktionen är som jag gissar endast en vackert väder funktion. Kan också vara så att det inte passar så bra att ha start o stop när bilen har ett batteri av gel-typ (som vissa påstår är mindre lämpat som startbatteri).
Ha de bra!
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 KOMFORT DRAGKROK SILVERMETALLIC

Re: trubbel med start o stop

3
Har haft min Ceed i tre veckor och ännu har inte start/stopp gått in någon gång vilket jag är glad för. Det är ju svinkallt, -20 ibland och då vill jag definitivt inte att motorn skall stanna utan snarare tvärt om. 8-)
Det är ju ett problem med en snål diesel att den genererar lite värme, det tar några mil innan den kommer upp i temperatur. Jag är dock positivt överraskad över att värmen verkar ok, tidigare "snåldiesel" jag haft har haft sämre värme de första milen.
Det finns ju en knapp för att stänga av stopp/start-funktionen, på min lyser den oavsett hur jag trycker. Kan det vara så att villkoren för stopp/start inte är uppfyllda pga kyal mm och då går det inte att aktivera/avaktivera funktionen?
Någon som lyckats släcka knappen?

Re: trubbel med start o stop

4
Hej på nytt!
Din gissning är rätt, det går inte att stänga av funktionen innan alla villkor är uppfyllda d.v.s. start o stop är redan avstängd av datorn när lampan lyser. Lampan slocknar när start o stop funktionen blir aktiverad. Datorn har dessutom inte något minne att du stängt av funktionen föregående körning som t. ex. ACC-n har.
Felingen
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 KOMFORT DRAGKROK SILVERMETALLIC

Re: trubbel med start o stop

5
Tack för info, då var det som jag trodde.
Det blir till att vänta på våren för att se hur det funkar. Minus 19 i morse och kallare väder i utsikt. Å andra sidan så är den funktionen rätt ointressant här ute på vischan, det är sällan man behöver stanna...

Re: trubbel med start o stop

6
Hej!

Har inte haft så kallt där jag bor, några minus på sin höjd.

Ibland lyser lampan och ibland lyser den inte, men oavsett så fungerar inte start-stop funktionen.

Det verkar vara ett känsligt system för att få det att funka. Verkstan får väl göra en felsökning så småningom.

/Mats
Kia ceed sw 1,6 crdi 2010 comfortpaket drag metallic beige

Re: trubbel med start o stop

7
Alla förutsättningar som framgår av intruktionsboken eller den lilla broschyren som också finns skall vara uppfyllda. Vi har inte stött på ett enda fall där systemet fallerat. ISG-systemet är detsamma i många andra märken och det fungerar likadant, dock är det många kunder som inte tagit till sig instruktionen ordentligt, och felanmäler systemet då det tex inte fungerar då det är kallt, eller att ACn är påslagen på fullt.


Alp

Re: trubbel med start o stop

8
Hade bilen inne på Kia fär att kolla start och stopp. De hade kört värdena datorn och inte hittat några fel och menade att det berodde på vädret och att batteriet kanske inte var fulladdat under vintern. De hade även skickat värdena till Kia i stockholm. Det var väl som ALP sa i förra inlägget.
En positiv överraskning när jag hämtade bilen var att den var nytvättad. Just ! :D
Kia ceed sw 1,6 crdi 2010 comfortpaket drag metallic beige
Skriv svar

Återgå till "Problem"