Annons

Motorkontrollampa blinkar + hackande på tomgång

1
Hej!
Äger en Kia Ceed 1.6 CRDi SW 2012 sedan april i år. Bilen är servad på auktoriserad verkstad under alla år och senast var i november 2017. Besiktigad u.a. i mars i år. Nu skall jag slå en signal till verkstan imorgon, men ville lägga en inlägg här också för att höra om någon annan upplevt samma problem som jag och har erfarenhet av kostnader för att åtgärda och vad som eventuellt kan vara fel.

Drar en liten story:
I fredags: efter en lång körning mellan Uppsala-Göteborg i ca 30 graders värme slog något i motorn plötsligt av (sista 20 minuterna innan jag var framme). Upplevdes som om en cylinder plötsligt slutade gå (min högst lekmannamässiga tanke) och motorn hackade och lät med ett snabbt (donk-donk-donk-donk) medan jag körde. Detta hände då jag hade kört av motorvägen och började köra långsammare genom ett par rondeller. Stannade bilen och startade den så att den fick gå på tomgång, men då lät inget. Problemet återkom dock igen senare vid en kortare körning. Sedan borta igen på vägen hem.

Lördag: Startar bilen och genast börjar motorn hacka på samma sätt igen, som om inte alla cylindrar tänder. Hela bilen skakar och varvräknare studsar upp och ner runt 800-1000 varv. Testar att slå av ac:n och då fungerar bilen igen. Klarar att köra hela vägen mellan Göteborg-Uppsala utan några problem, men med ac:n av hela vägen (för säkerhets skull). Inga problem vid inbromsningar, starter eller tomgång. Mycket fin förbrukning på 0,36 hela vägen upp vid körning på mestadels 80/90-vägar, men också några motorvägssträckor (körde väl lite extra snällt eftersom jag mest hade intresse av att den skulle ta mig hela vägen hem). Kylarvätsketemperaturen ligger på korrekta 89 grader. Inget konstigt varken i förbrukning, varvtal eller temperatur.

Söndag: Startar bilen med ac:n på och motorn hackar igen. Kollar under huven samtidigt som motorn går, men kan inte se något som är uppenbart fel (återigen, lekmannaögon). Utan ac:n igång går motorn fint. Senare på dagen fungerar det även att starta bilen med ac:n igång. Fortfarande utetemp runt ca 30 grader.

Måndag: Bilen går felfritt påväg till jobbet, men när jag startar bilen för att köra hem så blinkar motorkontrollampan gult. Läser i manualen att det har med sot i partikelfiltret att göra, men kan detta vara relaterat till händelserna ovan eller är dessa fristående från varandra? Har inte haft problem med misstädningar eller hackande motor när jag körde bilen hem idag efter jobbet.

Så, någon som har några tankar eller erfarenheter att dela med sig av?

Allt gott!
/Sara
Annons
Skriv svar

Återgå till "Problem"