Annons

Kia Ceed 2010 airbaglampan lyser - fel på sensorer?

1
Hej!

För ca 3 månader sen så började airbaglampan lysa sporadiskt när jag startade bilen, lyste ibland igen när jag startade om bilen men började så småningom slockna efter 5-10min. Har haft den på lokala Mekonomen-verkstaden (bredvid jobbet av smidighets skäl) där de hittade 2 felkoder. Den ena kunde de släcka utan bekymmer men den andra kunde de inte släcka hur mycket de än försökte. Den sistnämnda felkoden berörde en airbagsensor för passagerarsidan "nånstans". De har kollat på den totalt 4 gånger á 1h per gång för "de har alldeles för mycket att göra." Förra gången trodde de att det kan vara sensorn under spolarvätskebehållaren, men de bytte plats på sladdarna till sensorerna (för de var tydligen identiska på båda sidorna) för att se om det var kass kontakt. Båda kablarna gav samma resultat och nu tror de inte att det är just de sensorerna fram längre.... varje gång jag hämtat ut bilen har det varit en besvikelse och vad de (och jag) trodde skulle bli en quick fix känns som att det blivit ett problem som de inte tar sig tid att fixa längre. När jag rådfrågade dem i början sa de att när airbaglampan börjar lysa är det till "90% säkert att det är en glappkontakt man tar ut, rengör och sätter tillbaka", men när de är helt lost och säger att deras felsökningsdator förmodligen inte är lika bra som en kia-verkstads, så ångrar jag som fasiken att jag inte åkte 15min längre bort och fick hjälp hos en aukt. Kia handlare.

Är det nån som har haft liknande problem och i så fall, hur löste ni det? Detta är ju något som måste lösas innan besiktning och med tanke på att Mekonomen inte orkar kolla på min bil mer än en gång i månaden i 1h så kan det ju ta hur lång tid som helst....

/Mvh Anders
Annons

Re: Kia Ceed 2010 airbaglampan lyser - fel på sensorer?

3
HellboyElvis skrev:Vad är felkoden?
Tyvärr vill de inte ge mig pappret med felkoden på. Jag fick kika på den snabbt, innan de ryckte undan den. Jag minns inte vad som stod på den mer än att det gällde passagerarsidan. Det känns som att de inte vill att jag åker nån annanstans och får det åtgärdat billigare. Jag ska ringa dem nästa vecka och se vad jag kan göra.

Re: Kia Ceed 2010 airbaglampan lyser - fel på sensorer?

5
HellboyElvis skrev:Har du betalat för en felkodsavläsning är det din rättighet att få reda på felkoderna.
Dålig stil av verkstaden i fråga...
Tyvärr så har jag har inte fått notan ännu. De vill få bukt på problemet innan de ber mig betala. Jag frågade sist hur mycket jag var skyldig än så länge och mekanikern svarade att han inte hade räknat på det ännu, men blir det "dyrt" så skulle vi mötas halvvägs för att det inte skulle bli "dyrt" för mig.
Hade även ett missljud från vänster bakhjul som blev värre vid vänstersväng som jag ville att de skulle kolla på. De trodde det var bromsskivan som var kass (bytte i september förra året, Biltema-skivor, men ändå). Han tyckte jag skulle bromsa hårdare för han kunde se små rostiga spår som inte försvann vid inbromsning. Aja... sjukt besviken på verkstan iaf. Men han har bara jobbat på den nån timme varje gång den har vart inne så det känns ju inte som att de vill lägga energi på det. ¯\_(ツ)_/¯
Skriv svar

Återgå till "Problem"