Annons

Kommer bara värme ur fläktarna.

1
Idag när jag satt mig i bilen och vred ner temperaturen till LOW (utan att dra igång AC) så kom det bara en extrem värme ur fläktarna. Spelar ingen roll om jag kör på LOW eller HIGH, samma värme. Håller man över fläkten under en tid så bränns det nästan.
Motortempen låg strax innan 90 grader som vanligt och nivån på kylvätskan är bra.
Någon som har varit med om något liknande? Den fungerade prima dagen innan.
Detta gäller en KIA CEED 1,6 CRDI 2008
Annons

Re: Kommer bara värme ur fläktarna.

3
Ja det känns som att det har något med ställmotorn och göra, jag hör inte det där svagt plastiga snurrande ljudet när jag ändrar tempen i bilen längre.
Ställmotorn sitter någonstans bakom handskfacket om jag inte minns helt fel? Vart lokaliserar jag luftspjäll?
Jag antar att det är en Manuell AC efter som jag kan välja om jag ska ha den på eller inte? Denna är oftast av sålänge det inte kokar ute. (Har väldigt lite erfarenhet om AC och hur kylningssystemet fungerar)
Tack på förhand!

Re: Kommer bara värme ur fläktarna.

6
Samma problem här. Kallt en stund, sedan plötsligt varmt. Kollat noga på nätet. Kia i Vårby sade: troligen spjällmotorerna. En annan firma som gjorde AC-koll idag kollade allt, tömde systemet, vägde och fyllde kylmedium men konstaterade att det måste vara spjällmotorerna: Air door temperature actuator eller HVAC blend door actuator. Kollar man på felen inuti dessa enheter så visar det sig att dom består av sköra plastkugghjul som vittrat sönder och tappat kuggar. -Dåligt! -Inte undra på att dom (spjällboxarna) pajar ofta oavsett bilmärke. Funderar också på att beställa dessa själv och montera men det kan nog vara lite kinkigt. Blir väl dyrt på Kia-verkstad antar jag, men kyla behöver man ju.
Skriv svar

Återgå till "Problem"