Annons

Skrammel/tickande missljud Kia Ceéd 2010

1
Hej,

Jag har ett bekymmer, det är nämligen så att det är missljud i motorn. Skramlet/tickande ljudet kan följa med varvtalet, speciellt hörs det på runt 1500-1800 varv, Trycker jag ned kopplingen så försvinner tickande ljud, dock kvarstår det lite skrammel ljud från motorn.

Sätter jag på AC och fläkt på snurr i kupen, hörs inte detta missljud alls, det är när jag stänger fläktarna som det tydligt framgår missljud i motorn.

Prövade hälla i 6dl Wynns rengöringstillsats för hydraullyftarna i motor. Inget resultat

Jag har mätt oljestickan och det står i mitten mellan låg/hög. Olja och oljefilter är bytt för ca 600 mil sedan. Visst den är svart och luktar avgas/sot men så är det för dieselbilar.

En arbetskollega som har nästan exakt likadan bil som mig, startade upp sin bredvid min, och den spann som en katt, tyst, mjukt och harmoniskt, min låter som en kall frusen bil kan låta hela tiden och kanske något högre.

Bilen förövrigt går bra inga konstigheter. Bilen har för närvarande gått ca 16800mil,

Jag slänger upp en videoklipp på youtube, nu till frågan vad kan problemet tänkas vara?

Jhttps://www.youtube.com/watch?v=6r0QWD7AF1o&feature=youtu.be
Annons

Re: Skrammel/tickande missljud Kia Ceéd 2010

3
FilipLyxell skrev:Det första ljudet som försvinner när koppling trycks ner skulle kunna vara urtrampningslagret. Det andra skulle kunna vara kedjans som rasslar
Lämnade in den till närmaste Mekonomen verkstad, dom ringde tillbaka och sa att det var kamkedjan som rasslade. 14890:- skulle det kosta.

Därefter ringde jag och hörde med ett annat företag (ej Kia verkstad) som jag tycker är bra, dom vågade inte säga priset utan att ha tittat på bilen, därefter ringde jag till en tredje firma, dom tyckte de tillhörde ovanligheterna att kamkedjan ska böra ge sig redan vid 17000mil, men enligt hans arbetslista ska det ta ca 8timmar att utföra kamkedje byte på en Kia.

Nu har jag köpt stetoskop från biltema ska höra efter för att bekräfta att det är kamkedjan som låter

Tydligen är det två kedjor innanför kamkedjekåpan.


En fråga på det, vad tar verkstäder för byte av kamkedja med ev tillhörande delar (Spännare)?
Skriv svar

Återgå till "Problem"