Annons

Dunkande när jag trycker/släpper gasen?

1
Tjena! Jag har haft ett dunkande/knackande ljud när jag gasar/släpper gasen sen jag köpte bilen för ca ett år sen. Det knackar till när jag trycker ner gasen eller släpper gasen snabbt, låter inte när jag håller jämn/full gas eller när gaspedalen är uppsläppt. Har bytt kopplingssats i sommras och varit hos två mekaniker och fått två olika svar.. han som bytta kopplingen sa att det inte är något farligt men var inte riktigt konkret med VAD det var för något. Han andra sa typ ingenting om just knackandet utan menade att min växellåda är paj/håller på att pajja.. har inga problem med växlarna och mekanikern som bytte kopplingen kollade oljan i växellådan (sa han i alla fall) och där var det inga problem. Någon annan som har haft något liknande eller som vet vad det kan vara? Tycker det låter som drivaxeln men är ingen mekaniker så..
Annons

Re: Dunkande när jag trycker/släpper gasen?

3
FilipLyxell skrev:Börja med att kolla muttrarna till drivaxlarna. Har hänt att dom släpper och då kan det låta så som du beskriver. Annars är det som du säger att det är drivaxlarna/knutarna
Tack för svaret! Ska försöka hinna titta till helgen, se om det är något löst. Borde det inte dunka/knacka när jag svänger om det är knutarna?

Re: Dunkande när jag trycker/släpper gasen?

4
Det beror lite på. Om det är kulorna som är dåliga ja, då brukar man oftast märka det vid fullt rattutslag. Men kan ju även glappande där spinsen från axeln hår in i knuten. Men jag skulle tro att det är centrummuttern som är boven, ibland känner man det som attt det är glapp i hjullager när man ruskar på hjulet
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Dunkande när jag trycker/släpper gasen?

5
FilipLyxell skrev:Det beror lite på. Om det är kulorna som är dåliga ja, då brukar man oftast märka det vid fullt rattutslag. Men kan ju även glappande där spinsen från axeln hår in i knuten. Men jag skulle tro att det är centrummuttern som är boven, ibland känner man det som attt det är glapp i hjullager när man ruskar på hjulet
Okej då kollar jag om det är nått av det som du har sagt. Tycker bara att det är väldigt konstigt att ingen av mekanikerna riktigt vet vad det är riktigt. Glömde även nämna att jag får ungefär samma knackning när jag vrider ratten lite när jag står stilla. Låter ingenting när jag kör och svänger utan bara när jag står stilla och även då kommer det inte alltid.. vet inte om detta kan vara kopplat till den andra knackningen?

Re: Dunkande när jag trycker/släpper gasen?

6
Det visade sig att det är drivaxeln. Tog av däcken och vred fram och tillbaka på axeln och det knackade till varje gång både på höger och på vänster. Nu undrar jag bara hur jag ska veta om det verkligen är drivaxeln och inte något drivaxeln är kopplad till? Och om jag tar av drivaxeln borde jag kunna se att det är något fel på den? Eftersom jag bytte kopplingssats i sommras borde väl mekanikern i så fall sett att något inte stämmer om det nu är drivaxeln? Jag upptäckte även detta på bilderna, verkar dom om det är någon olja som läckt just vid drivaxeln.
Skriv svar

Återgå till "Problem"