Annons
Annons

Re: Obalans i bakvagn

22
Hur är fälgarna som du har är det så att de får sätta många balansvikter på de? Tänk på att de gjorde kanske hjulinställningen på dåliga stötdämpare och fjädrar. Så du behöver kanske göra en ytterligare hjulinställning nu när du bytt dem. Har du testat att skifta med framfälgarna och kanske kan testa med vinterfälgarna och se om samma fenomen uppstår då. Då utesluter iallafall däck och fälg på det viset. Obalansen kan var svårt att härleda varifrån den kommer också. Du kan ha haft otur med dåliga däck först med snedslitaget och sedan även med obalansen. Och det kan vara så att den sitter i framvagnen men känns som att det kommer bakifrån bilen.

Re: Obalans i bakvagn

23
Var ut och kände på drivaxlarna och dom känns ganska glappa. När man tar tag runt axeln och drar den fram och tillbaka. Låter inne i navet när man gör så. Typ klonkar. Låter inget när man kör och svänger. Men funderar om obalansen och vibrationer kan komma därifrån.
Kia Ceed eco dynamics 2011

Re: Obalans i bakvagn

26
Ett annat problem som kanske hör i hop med dom andra vibrationerna är att när man gasar på lite hårdare eller kör på låga varv vibrerar det. Kan inte lokalisera vad. Känns i hela bilen. Upplever också att den blivit glapp i drivlinan. Som när man släpper gasen och gasar igen. Känns ett glapp då. Känns mellan växlingarna med. Har inte varit så förut.
Kia Ceed eco dynamics 2011

Re: Obalans i bakvagn

27
Börja med att kolla så muttrarna till yttre knutarna är åtdragna ordentilgt, funnits fall då dom gängats upp och kan då skapa missljud och obalans. Annars låter det defenerivt som dåliga knutar som jag var inne å och skrev om tidigt i tråden
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Obalans i bakvagn

29
Om det nu inte skulle vara muttrarna som är lösa skulle jag byta ut kompletta axlar för nästan omöjligt att veta vilken/vilka knutar som är dåliga. Om du o te lämnar in på en Kia-verkstad och ber dom specifikt kontrollera drivaxlarna och knutarna
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Obalans i bakvagn

30
Märkte på min ceed- 13 i våras att sommardäcken var väldigt snedslitna bak, bara på insidan. Vinterdäcken också men inte lika mycket. Precis som att man kört väldigt mycket med för tung last. Lämnade in på hjulinställning men alla värden var perfekta. Köpte nya däck och ska kolla hur dom ser ut i höst.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Kia Cee'd Crdi - 2013
Skriv svar

Återgå till "Problem"