Annons

ESP lampan

1
Efter jag var på besiktning så började EDP kontroll lampan att lysa... har haft bilen uppkopplad mot en dator men inte lyckats hitta någon fel kod. Den går heller inte "släcka" bort.. vad kan felet vara? Finns inga garantier kvar på bilen...
Annons

Re: ESP lampan

3
Har samma problem.

Esp lampa lyser fast orange sken. Auto Stopen ur funktion efter detta samt att växla upp/ner indikatorn vid färddatorn slutat fungera. Men värst av allt är att bilen går ryckigt som fan, speciellt på låga växlar, ryckig gång när man lättar gas/eller gasar försiktigt. Synnerhet på 1an till 3an, nu får man dra på växlarna betydligt mer för att lindra detta. Testade även dator men inget fungerade. Har tid hos KIA på fredag.

Ingen annan som känner igen problemet?

Re: ESP lampan

7
Tack för info !
Läste ur felkoder ur OBDII och där fanns en kod som var ngt om kopplingen så det verkar vara ett hett tips.
Antar att den sitter inne i kupén, det blir att göra ryggbrytande krypning under så småningom... Blir till helgen det.
Borde väl bara vara en enkel on/off kontakt tycker jag, konstigt att den kan gå sönder.

Re: ESP lampan

9
Plockade ur kontakten till kopplingspedalen. En riktig ryggbrytarövning i mycket obekväm ställning, men var gör man.
Öppnade kontakten och den var av en något märklig konstruktion för en så enkel uppgift, se bild nedan.
http://www26.zippyshare.com/v/vZxEa3JW/file.html
Felet på min var att fjädern hade brustit, mycket märkligt fel.
Efter att ha lagat det och satt ihop kontakten och monterat tillbaks så var lampan släckt.
Rensade fekden i ODBII och allt frid och fröjd och många sparade kronor!

Re: ESP lampan

10
Tänkt lite mer på vad som kan ha gjort att kontakten gick sönder.
Kontaktens läge bestäms av två muttrar (nyckelvidd 14) och om den sitter så justerad att pedalen i helt nertryckt läge (urkopplat) trycker för hårt, långt ner, på plastpinnen som kommer ur kontakten så "mosar" man nog fjädern inuti kontakten. Och det var ju det som var felet på min kontakt, fjädern såg ut att ha klättrat över sig själv och slutligen gått av.
För övrigt en ovanligt krångligt uppbyggd gränslägesbrytare, ett "ok" med TVÅ kontakter som lyfts av en krage på plasthylsan som lyfts av fjädern när man släpper upp kopplingspedalen. Ser inte så billigt ut och kunde gjorts betydligt enklare tycker jag.

Jag justerade ner kontaktens läge med muttrarna så att den inte bottnade med kopplingspedalen helt nedtryckt, det räcker att plastpinnen trycks in någon millimeter för att kontakten skall öppna.
Skriv svar

Återgå till "Problem"