Annons

Hjälp att tyda pip signaler (vid backning)

1
Hej

Alternativ titel: Vad f-n hände nu? Kom till jobbet nu på morgonen och skulle som vanligt backa in i rutan. Misslyckades dock lite med växlingen (skrap) då jag skyndade mig och efter det blev bilen sur på mig. Istället för ETT pip får jag nu 3x3 snabba pip då backen läggs i. Trodde att backsensorerna var problemet och torkade av dem med fingrarna (de var relativt rena och systemet verkar fungera) men samma resultat. Stänger jag av tändningen så nollställs inte felet utan det är fortfarande 3x3 pip. Vad är det som har hänt? Backsensorn ska väl inte klaga för att jag är lite slarvig med växellådan?
Annons

Re: Hjälp att tyda pip signaler (vid backning)

2
Nä, det har inte med hur du backar att göra, det struntar parkeringssensorerna i...
3x3 pip är höger inre sensor. Och de behöver inte vara smutsiga för att vara ur funktion.
Lägg i backen utan motorn igång men med tändning på.
Gå ut och lägg toppen på ringfingret (eller annat icke vibrationsskadat/icke härdat finger) mjukt på sensorerna, en efter en.
Du kommer känna ett svagt, svagt regelbundet pulserande från de sensorerna som är OK.
Känner du på höger inre kommer du antingen känna väldigt oregelbundet pulserande eller ingenting alls.
Det betyder oftast att denna sensor är ur funktion. (kan finnas undantag).

Re: Hjälp att tyda pip signaler (vid backning)

3
Ok. Jag ska testa det utifall att det finns ytterliggare problem. Själva huvudfrågan lyckades jag dock lösa själv (tror jag). Det finns ju en "knapp" på växelspakens framsida som ska lyftas när backen ska i. Jag motionerade den igår genom upprepade snabba lyft och då återgick funktionen till det normala med sitt enda längre pip. Men jag ska som skrivet testa sensorn också så det inte finns fler fel.

Re: Hjälp att tyda pip signaler (vid backning)

4
Huvudfråga?? Du frågade om pipen ju...
"Knappen" som du refererar till, menar du backspärren till växelföraren då eller..?
Den har heller inget med backsensorerna att göra. Det är bara för att du inte av misstag ska lägga i backen vid körning.
Backsensorerna aktiveras elektriskt av samma signal som går till backljuset (genom givaren på växellådan / manuell vxl)
Skriv svar

Återgå till "Problem"