Annons

Spökande ISG

1
Kias system för start-stop automatik heter ju ISG. Den har jag alltid haft avstängd men under den senaste veckan har systemet börjat aktivera sig själv under färd. Mycket irriterande. Trodde först det berodde på att jag började få slut på bränsle men jag tankade igår efter middag och systemet hade stängt av sig nu när jag kom till arbetet. Det känns som om systemet spionerar på mig och vet att jag kör mycket stadstrafik? Tror inte det är möjligt. Har en Kia kombi från ca 2010 med runt 9970 på mätaren.
Annons

2
Hmm. Brukar ju vara tvärtom...
Folk vill ha den fungerande men oftast är batteriet för dåligt för systemets snäva parametrar (och parametrar/villkor finns det MASSOR av i ISG-systemet) Så att det helt plötsligt börjar funka är anmärkningsvärt. ISG är automatiskt aktiverad efter varje start och måste slås ifrån manuellt (om nu alla kriterier är uppfyllda vill säga, annars slår det av sig självt)

Re: Spökande ISG

3
Jag använder aldrig min ISG, vet faktiskt inte varför. Människan är ju ett vanedjur och kanske
beror det på det. Lånade en ny Mercedes C 220 D i några dagar. Det var automat med ISG system.
Detta var roligare då motorn bara stannade när bilen stannades vid rödljusen.
Tror det funkar smidigare med automatlåda.

Re: Spökande ISG

4
Hade ISG på förra Ceeden. Det var mest en vanesak, men ibland tyckte jag den skulle aktiveras lite oftare när jag körde inne i stan.

De tillfällen jag körde inne i stan och inte avaktiverade det med knappen så blev det ett snabbt tryck på kopplingen när jag jag la ur växeln vid tex trafikljus.

Det ska gå att få ISG bortprogrammerad på verkstan, men upptäcks det vid besiktning eller annat så ryker ev. skatterabbatter direkt.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Spökande ISG

5
Sorry, har inte varit här på ett tag. Upptäckte att jag hade skrivit fel i min post. Systemet aktiverar sig själv, inte stänger av. Nu efter helgen fungerar det dock som vanligt. Slutsats, det går troll i mitt elsystem precis som jag alltid har trott. Först var det stereon, sedan är det bränslemätaren som sjunker för snabbt (har kört bensinbilar sparsammare känns det som) och färddatorn som inte riktigt funkar. Och nu är det alltså ISG som jäklas. Suck... :thumbdown:

Re: Spökande ISG

6
IchAG skrev:Sorry, har inte varit här på ett tag. Upptäckte att jag hade skrivit fel i min post. Systemet aktiverar sig själv, inte stänger av. Nu efter helgen fungerar det dock som vanligt. Slutsats, det går troll i mitt elsystem precis som jag alltid har trott. Först var det stereon, sedan är det bränslemätaren som sjunker för snabbt (har kört bensinbilar sparsammare känns det som) och färddatorn som inte riktigt funkar. Och nu är det alltså ISG som jäklas. Suck... :thumbdown:
Vet inte om du menar allvar riktigt med ditt inlägg, men gällande ISG så styrs det av en sjukt massa parametrar så det kan upplevas att det "lever sitt egna liv", trots att det fungerar som tänkt. Inte ens verstäderna har koll på exact hur systemet ska fungera och vilka parametrar som övervakas (vilket inte är speciellt förvånande då det verkar vara omöjligt att hitta en verkstad som verkligen försöker att engagera sig, oavsett bilfabrikat).
KIA Ceed Executive 2013.
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic
Skriv svar

Återgå till "Problem"