Annons

Kontruktionsfel bagagelucka cee' SW

1
Ett känt fel som nästan alla cee'd SW har är 'Lackskav/rost bagagelucka vid handtagslist båda sidor'. Se bara nedan länk till KVD Bilauktioner:
http://www.kvd.se/objekt/nr/439163/KIA_ ... 15hk).html

Pinsamt att KIA inte åtgärdar detta när alla bilar har felet. Tittade på hur t ex SAAB löst detta på en 9-3 och där är plastlisten utskuren i bakkant för att inte kunna skava mot plåten.

Hur ser det ut på '10 modellen? Ligger listen emot eller är den utskuren/skyddad?
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008
Bilagor
lackskav.jpg lackskav.jpg Visad 3500 gånger 5.53 KiB
Annons

Re: Kontruktionsfel bagagelucka cee' SW

3
Biltoken skrev:Hmm..hur öppnas bakluckan?, drar man i hela handtaget?
På faceliften är det bara en knapp under bakluckan.
Det är en knapp, men det är själva listen som knappen sitter i som skaver mot plåten. På håll ser konstruktionen ut exakt som på facelift modellen, men har inte tittat närmare än.

Se bifogad bild - så fattar ser du var lackskavet uppstår...
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008
Bilagor
Bild på en av bilarna som är till salu på KVD. lackskav.jpg Bild på en av bilarna som är till salu på KVD. Visad 3477 gånger 15.66 KiB

Re: Kontruktionsfel bagagelucka cee' SW

5
Hej

Upptäckte detta felet efter ca ett år på vår Ceed sw årm 08. Nu har kia infört gummidistanser som ska hindra lackskav och rost.
Det var inga problem att få baklucka uppgraderad kostndsfiritt (skam vore annat).
Rent generellt tycker jag bakluckan på vår Ceed är sådär kvalitétsmässigt, dålig passform ,svår att stänga samt att gasfjädrarna ej orkar trycka upp luckan helt. På ny Ceed sw är kvalitétskänslan en helt annan.

Re: Kontruktionsfel bagagelucka cee' SW

6
sam skrev: Det var inga problem att få baklucka uppgraderad kostndsfiritt (skam vore annat).
Rent generellt tycker jag bakluckan på vår Ceed är sådär kvalitétsmässigt, dålig passform ,svår att stänga samt att gasfjädrarna ej orkar trycka upp luckan helt. På ny Ceed sw är kvalitétskänslan en helt annan.
Tack för informationen. Skumt att inte alla auktoriserade KIA verkstäder jobbar på samma sätt...min (numer gamla - byter nu) verkstad har inte lyckats lösa detta fastän över ett år sedan jag reklamerade det.

Sen tycker jag det är konstigt, att om KIA har en lösning att de inte inför den på alla bilar vid service eller en återkallelse. Se bara på all bilar till salu på KVD som är servade men inte åtgärdade - ingen bra reklam för märket.

Mina gasfjädrar till bagageluckan fungerar precis som dina, inte alls. Är det garanti på dessa tro?! 'Garantin' verkar än så länge inte gälla för så speciellt mycket (min egna personliga uppfattning/erfarenhet) - kanske bättre då att använda den svenska reklamationsrätten som gäller i 3 år.

Annars tycker jag bagageluckan är väldigt bra genomtänkt och har perfekt passform - upplever inte att den är av dålig kvalitet förutom lackskavet och öppningsfjädrarna.
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008

Re: Kontruktionsfel bagagelucka cee' SW

8
David skrev:
sam skrev: Det var inga problem att få baklucka uppgraderad kostndsfiritt (skam vore annat).
Rent generellt tycker jag bakluckan på vår Ceed är sådär kvalitétsmässigt, dålig passform ,svår att stänga samt att gasfjädrarna ej orkar trycka upp luckan helt. På ny Ceed sw är kvalitétskänslan en helt annan.
Tack för informationen. Skumt att inte alla auktoriserade KIA verkstäder jobbar på samma sätt...min (numer gamla - byter nu) verkstad har inte lyckats lösa detta fastän över ett år sedan jag reklamerade det.

Sen tycker jag det är konstigt, att om KIA har en lösning att de inte inför den på alla bilar vid service eller en återkallelse. Se bara på all bilar till salu på KVD som är servade men inte åtgärdade - ingen bra reklam för märket.

Mina gasfjädrar till bagageluckan fungerar precis som dina, inte alls. Är det garanti på dessa tro?! 'Garantin' verkar än så länge inte gälla för så speciellt mycket (min egna personliga uppfattning/erfarenhet) - kanske bättre då att använda den svenska reklamationsrätten som gäller i 3 år.

Annars tycker jag bagageluckan är väldigt bra genomtänkt och har perfekt passform - upplever inte att den är av dålig kvalitet förutom lackskavet och öppningsfjädrarna.

David, du har PM :)
Sorento crdi...
Skriv svar

Återgå till "Problem"