Hej!
Var länge sen jag skrev något här såg jag.
Men när jag beskrev mitt största fel som är att farthållaren är nervös och inte kan hålla jämn fart, så var bilen helt ny och jag fick höra att andra haft samma fel men att det gått över när bilen vart inkörd.
Nu har jag kört snart 12'000mil och det är fortfarande samma nervösa beteende på bilen.
Har lagt märke till att det är när man håller sig strax under 1500varv. Har provet tre andra KIA, alla av senaste modellen (13' och nyare) och alla har samma symtom. Prova ni oxå och se om ni känner samma jobbiga pumpande på gasen vid de varvtalen. KIA påstår att det "ska" vara så, men det tror jag inte ett ögonblick på. Tror snarare att dom har ett problem som skulle bli alldeles för dyrt för dom att åtgärda om det är så att alla bilar har det.
Har aldrig tidigare kört en bil med farthållare som känns såhär nervös.
Jag har för övrigt en 2012 CEED SW...
Handbromsen tar inte alls. Den har som för så många andra slutat att fungera...
Har börjat höra ett konstigt "kvittrande" när man svänger åt vänster?! Känns som det kan vara servopump eller nån rem som driver den som börjat låta.
Har över märkt ett mycket märkligt "knäppande" ljud vid normala inbromsningar. Kan inte lokalisera vad det kan bero på, men det kommer ofta en till två knäppningar med någon sekunds mellanrum, precis som att bromsoken skulle röra sig eller något.
Detta kommer och går, så ibland märker man inget på flera månade, för att sen höras vid nästan alla inbromsningar i en tid.
Har gjort fyrhjulsinställning där dom såg en skillnad mellan bakhjulen som inte gick att justera. Så antingen beror detta på konstruktionsfel, eller så har jag kört på något. Men det sistnämnda har jag inte lagt märke till.
Skulle jag ha åsamkat detta så skulle jag ha behövt sladdat in i en trottoarkant så att kanten huggit i på INSIDAN av fälgen, vilket är rätt osannolikt att man inte skulle ha märkt
Känner oxå jag av ett onormalt stort glapp i drivlinan när man släpper gasen och sedan börjar gasa igen.
Samt att när man växlar ned till tvåan så känner man att det blir ett så pass stort motstånd i lådan att bilen bromsar in lite svagt (givetvis med kopplingen nere)
Sen har jag oxå fått höra av däckverkstaden jag använder att KIA:s bilar väldigt ofta slitit bakdäcken väldigt konstigt.
Blir liksom som ett vågmönster som gör att bilen låter väldigt mycket. Så kolla detta!
Jag köpte GENERAL av Byles Däck. Han har riktigt bra priser, så kolla där! Skulle nog säga att det dessutom är Sveriges vackrast belägna däckverkstad!
http://www.bylesdäck.se
Bilen blev som en helt ny bil med dom däcken! Och dom kostar inte mycket heller!
Sen har jag fått byta glödstift två ggr på bilen då den varit nästan omöjlig att starta om det varit under 7-8 minusgrader. Och nu är det dags igen att byta...
Men det skulle vara väldigt intressant att höra vad ni märker på era farthållare om ni lägger i den vid strax under 1500varv.
Fyran, femman eller sexan spelar ingen roll....
En sista grej, har ni märkt att ratten inte är centrerad?! Den är riktad lite lätt mot vänstersidan! Någon som vet varför man gjort så?!
Sen är det nog en konstruktionsmiss med armstödet i mitten, fram. Den skrapar i justeringen för svankstödet när man öppnar den...
Ha en fin dag!