Annons

Re: Lista kända fel

11
Om det kommer för lite spolarvätska med dåligt tryck finns det också risk att man
repar vindrutan lättare. Den är väldigt lättrepad.
Vid hög hastighet när man snabbt behöver få rutan ren så är det viktigt med rätt
mängd vatten och rätt tryck. Kan annars få farliga konsekvenser.
Annons

Re: Lista kända fel

12
Tror att om man kan få ihop en väl avvägd lista och därefter försöka att
bena ut varje post för sig för att se vad exakt det är som krånglar och även se om
Kia är medveten om problemet och se vad de har för lösning på det.
Givetvis också försöka få en uppfattning om hur många Ceedägare som upplever felet.

Lampa för säkerhetsbälte

13
Lampan för säkerhetsbälte lyser några sekunder vid varje start från stillastående eller nästan stillastående. Motorn igång hela tiden.
Spolarpump bytt enligt Hedin bil men jag spottar kraftigare än vad den klarar av
Handbroms slapp, stort glapp
Riktigt pinsamt segstartad så fort det närmar sig 0 gradigt ute
Ojämna bromsar. Bytt 3 gånger!?!
Dämparna för bakluckan orkar inte lyfta luckan. Får dra upp den. Varning för slå i huvudet varje gång

Har haft inne bilen på Sveriges sämsta verkstadskedja. Ska nu söka mig till ny kedja för att få allt åtgärdat.

Re: Lista kända fel

16
Lampan för säkerhetsbälte lyser några sekunder vid varje start från stillastående eller nästan stillastående. Motorn igång hela tiden.
Spolarpump bytt enligt Hedin bil men jag spottar kraftigare än vad den klarar av
Handbroms slapp, stort glapp
Riktigt pinsamt segstartad så fort det närmar sig 0 gradigt ute
Ojämna bromsar. Bytt 3 gånger!?!
Dämparna för bakluckan orkar inte lyfta luckan. Får dra upp den. Varning för slå i huvudet varje gång

Har haft inne bilen på Sveriges sämsta verkstadskedja. Ska nu söka mig till ny kedja för att få allt åtgärdat.
Ojämna bromsar? Hur yttrar det sig? Vibrationer fram eller drar den snett?

Re: Lista kända fel

17
Har också ojämna bromsar. Verkstaden vägrade göra något åt det. De tog en sväng på E18 och bromsade hårt. Märkte inget. Känns bara när man ligger i 50-70 och ska stanna. Upplevs som att vägen är vågig.

Har fått ny spolarpump bak (den dog)
Handbromsen justerad (fungerade knappt)
Lagat oljeläckage (och har fått konfirmerat av flera verkstäder nu att det är ett känt fel). Något med packningarna.
kalle2345 skrev:
Lampan för säkerhetsbälte lyser några sekunder vid varje start från stillastående eller nästan stillastående. Motorn igång hela tiden.
Spolarpump bytt enligt Hedin bil men jag spottar kraftigare än vad den klarar av
Handbroms slapp, stort glapp
Riktigt pinsamt segstartad så fort det närmar sig 0 gradigt ute
Ojämna bromsar. Bytt 3 gånger!?!
Dämparna för bakluckan orkar inte lyfta luckan. Får dra upp den. Varning för slå i huvudet varje gång

Har haft inne bilen på Sveriges sämsta verkstadskedja. Ska nu söka mig till ny kedja för att få allt åtgärdat.
Ojämna bromsar? Hur yttrar det sig? Vibrationer fram eller drar den snett?
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Lista kända fel

18
Tycker min 1,6 Sportage 2011 går bra och är pigg för att ha så liten motor. Men är van vid 250hästar och 1430kg så händer väl att man trycker på för att den ska accelerera tillräckligt fort upp i hastigheter och när jag gör det så får jag för mig att det luktar bensin inne i hytten...

Är jag knäpp eller kan det vara glapp/hål mellan t.ex grenröret och motorblocket?

Håller för övrigt med om att handbromsen tar tåligt.
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Lista kända fel

19
Peter skrev:Har också ojämna bromsar. Verkstaden vägrade göra något åt det. De tog en sväng på E18 och bromsade hårt. Märkte inget. Känns bara när man ligger i 50-70 och ska stanna. Upplevs som att vägen är vågig.

Har fått ny spolarpump bak (den dog)
Handbromsen justerad (fungerade knappt)
Lagat oljeläckage (och har fått konfirmerat av flera verkstäder nu att det är ett känt fel). Något med packningarna.
kalle2345 skrev:
Lampan för säkerhetsbälte lyser några sekunder vid varje start från stillastående eller nästan stillastående. Motorn igång hela tiden.
Spolarpump bytt enligt Hedin bil men jag spottar kraftigare än vad den klarar av
Handbroms slapp, stort glapp
Riktigt pinsamt segstartad så fort det närmar sig 0 gradigt ute
Ojämna bromsar. Bytt 3 gånger!?!
Dämparna för bakluckan orkar inte lyfta luckan. Får dra upp den. Varning för slå i huvudet varje gång

Har haft inne bilen på Sveriges sämsta verkstadskedja. Ska nu söka mig till ny kedja för att få allt åtgärdat.
Ojämna bromsar? Hur yttrar det sig? Vibrationer fram eller drar den snett?
ojämna bromsar här ochså efter 600mil, käns i farter runt 50-60 när man bromsar in.

Re: Lista kända fel

20
Hej!
Har just köpt en Ceed ´12 disel.
Jag upplever att farthållaren känns "nervös". Vet inte om dom ska vara så, men har mycke svårt att tänka mej det.
Huvet vaggar fram o tillbaka när farthållaren försöker att hålla jämn fart på rak jämn väg. Inte mycke, men tillräckligt för att man inte ska vilja använda den :(
Det är värre när motorn är kall, men det försvinner inte helt när motorn är varm. Känns som mest mellan 14-1500V/min...

Sen har ja konstant lite imma på insidan av strålkastarna. Har bilen står ute hela tiden, så det beror inte på temperaturskillnader. Bilen är bara någon vecka gammal, så ja har inte hunnit tvätta den heller. Står ju i instruktionsboken att det kan bli imma efter en tvätt och att det är normalt, men det har ja ju inte gjort som sagt.

Annars så är ja väldigt nöjd med bilen och ångrar absolut inte mitt val av bil :)
Ha en bra dag alla! :)

Återgå till "Problem"