Annons

Felkod P0473 - blinkande motorlampa

1
Hej!

Kia ceed 2009 1,6 CRDI ECO

Blinkande motorlampa. Bilen känns som vanligt vid körning i motor, bränsleförbrukning etc.
"Släcker" man koden är den släckt någon kilometer och börjar sen blinka igen.

Märkesverkstaden: P0473 DPF Circuit high input
Bilprovningen: P0473 Avgastryckgivarkrets "A" hög signal

Följande åtgärd är gjord på märkesverkstad "byte DPF-sensor. 392102A800 Sensor-diff.pressure"

Fortfarande samma felkod och blinkande lampa efter någon kilometers körning.

Finns det någon klok därute som kan veta vilka fler delar som kan behöva felsökas/bytas då man har denna felkod?

Tack på förhand.
Annons

Re: Felkod P0473 - blinkande motorlampa

3
Tack för svaret.

Enligt den sidan verkar det handla väldigt mycket om sensorn och dess kontakt/jord. Sensorn har verkstaden bytt. Får förutsätta att dom även kontrollerat att den har bra kontakt. Felet kvarstår i alla fall. Det får helt enkelt bli verkstaden igen, så får vi se vad dom har för idéer kring detta denna gång.

Historien fortsätter, jag återkommer här efter verkstadsbesöket. :-)

Re: Felkod P0473 - blinkande motorlampa

4
Nu verkar problemet vara löst.

När verkstaden tittade lite noggrannare på övriga parametrar från bilens diagnossystem så upptäckte man något som stack ut ordentligt, nämligen "Intake Air Temperature = 112 °C", dvs inluftstemperaturen visade ett helt orimligt värde. Man bytte då "MAP-sensor" varefter normala temperaturvärden kunde avläsas, och efter 15 mils körning så har inte felkod P0473 återkommit någon fler gång.

Slutsats: Felkoden P0473 "DPF Circuit high input" berodde i mitt fall av en felande "MAP-sensor" som rapporterade alldeles på tok för hög inluftstemperatur. Pris för sensor inkl arbete ca 2 000 kr på verkstaden.

Re: Felkod P0473 - blinkande motorlampa

5
MAP sensorn är ju en trycksensor?
Manifold Absolute Pressure, M A P. Mäter trycket och delvis beräknas luftens massa i samarbete med tempsensorn samt en MAF, mass air flow sensor, kan vara en av dom eller båda för det jobbet,men då bilen har turbo så används troligtvis både en map och maf sensor samt en tempsensor, iat.

Tempen mäts med IAT , Intake Air Temperature sensorn.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Felkod P0473 - blinkande motorlampa

8
Mycket relevant fråga Torgskräck. Jag insåg själv samma frågeställning då jag googlade "MAP-sensor" (jag är ruggig lekman vad gäller bilar).
Verkstaden pratade bara luftintagstemperaturen och sensor för den, men på kvittot stod det sedan "MAP-sensor". Om vi utgår från att HellboyElvis vet och att "MAP-sensor" också rapporterar Air Intake Temperature så stämmer det ju - annars ringer jag verkstaden och frågar vad de bytte egentligen, om det är nu så att jag blev felinformerad eller om kvittot är felskrivet. Det är alltid kul att veta och kanske lära sig något, eller när någon som referens i framtiden läser detta forum för liknande fel.

Så här står det på kvittot om felsökningen:
Avläst felkoder, P0473 ei aktiv, PF / DPF High input. Läst data analys att inluftstemperatur låg på 113 grader och motortemp på 38 grader, drog ur kontktakten till mapsensor och luftemp sjönk. Bytt mapsensor och värden visar på 6 grader = normalt. Provkört, funktion = OK.
Skriv svar

Återgå till "Problem"