Annons

Motorstopp

1
På vägen hem från jobbet idag stannade min ceed crdi -11. Den ryckte till och sen dog den. Stannade vid vägkanten och tog ur nyckeln, väntade en halv minut och startade. Bilen startade utan problem och gick bra hem dom sista milen. Har kollat lite under huven och känt på alla kontakter jag hittat men jag hittade inget synbart fel. Men jag funderar på hur det blir om batteriet i nyckeln håller på att ta slut.. Hoppas inte detta är en problem bil. Har haft den en månad nu och den har redan varit in på verkstan för trasig bromsljuskontakt och antisladd som krånglade. Den var nyservad när jag köpte den.
Kia Ceed eco dynamics 2011
Annons

Re: Motorstopp

2
Garanterat bränslefiltret ! Tanka Statoils diesel om du inte redan gör det

Jag kan ha fel ..... Men troligtvis rätt ;)
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Motorstopp

4
Förtydligande, OKQ8 har ändrat sin diesel till samma spec som dom andra bolagen och därför är det inte längre farligare att tanka OK än diverse andra glorifierade märken. Men tro inte nu att ingen kommer få sitt filter igensatt i förtid för det, enstaka fall kommer fortfarande att hända garanterat oavsett vilken diesel man kör på för det finns fortfarande en 5% inblandning av i princip all diesel som säljs i Sverige.
Det viktigaste nu är att KIA lovat heligt att stå för kostnaden om man tvingas byta filter i förtid :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Motorstopp

5
Hej, nu har bilen gått bra, jag har inte tankat på ok, har däremot tankat vanlig mack diesel i finland några gånger. Ska man behöva byta bränsle filtret redan då det är bytt på service för ca en månad sen?
Kia Ceed eco dynamics 2011

Re: Motorstopp

6
toni k skrev:Hej, nu har bilen gått bra, jag har inte tankat på ok, har däremot tankat vanlig mack diesel i finland några gånger. Ska man behöva byta bränsle filtret redan då det är bytt på service för ca en månad sen?
Finns en risk för det, ja. På min förra KIA fick jag byta filtret 3 månader efter service då den kläggade igen.

Re: Motorstopp

7
Nu har jag iofs aldrig haft problem med bränslefiltret (eller något annat på min Cee'd) men om filtret nyligen är bytt och det varit ett stopp och efter det har den gått precis som vanligt så vet jag inte om jag skulle misstänka bränslefiltret i första hand.

Om bränslefiltret börjar bli igensatt så borde väl problemet bli värre och värre? Och är det inte så att bilen i så fall tappar kraft vid accelleration? D.v.s. vid tillfällen när den vill ha lite mer bränsle än vanligt och den dåliga genomströmningen genom filtret gör att den inte kan leverera lika mycket bränsle som motorn vill ha?

Jag säger inte att man skall utesluta att det kan vara filtret men man skall nog inte stirra sig blind på det. Skaffa en OBD2 plugg och kolla om det finns några felkoder eller ta hjälp av en verkstad för att läsa av ev. felkoder. Det kan väl vara en bra början.
Kia Niro PP2 2017

Re: Motorstopp

8
Tror inte heller på bränslefiltret. Igår körde jag ca 40 mil utan problem. Och bilen är pigg. Jag har en obd2 läsare men har inte tänkt på att kolla med den då felet inte återkommit. Har använt den andra nyckeln. Men jag ska ta och kolla om det finns några koder nån dag. Var sitter obd utaget på dessa?
Kia Ceed eco dynamics 2011
Skriv svar

Återgå till "Problem"