Annons

Re: Partikelfilter

21
Doktornkankomma skrev: Till slut varnas det om detta och då är det akut att ta en längre landvägstur
Hur uppstår varningen? Kan ju vara intressant att veta=)
Tror jag ska ta ut bilen på en riktig långkörning A.S.A.P

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Annons

Re: Partikelfilter

22
Doktornkankomma skrev:Kör man regelbundet på landsväg i låt säga åtminstone 20-minuterspass som märker man inte ett smack.

Kör man enbart i stadstrafik så kommer regenereringen aldrig igång. Det krävs en viss avgastemperatur. Till slut varnas det om detta och då är det akut att ta en längre landvägstur. Sköter man inte detta så ballar det ur. Det är det man läser om bla vad gäller securitasbilar.
Eller fara till verkstad som kopplar bilen till dator och kör rengöringen.
På verkstan sa det att avgaserna blir så heta att det inte går att ha bilen inne då avgasslangen blir för het.

Re: Partikelfilter

23
Doktornkankomma skrev:Kör man regelbundet på landsväg i låt säga åtminstone 20-minuterspass som märker man inte ett smack.

Kör man enbart i stadstrafik så kommer regenereringen aldrig igång. Det krävs en viss avgastemperatur. Till slut varnas det om detta och då är det akut att ta en längre landvägstur. Sköter man inte detta så ballar det ur. Det är det man läser om bla vad gäller securitasbilar.
Jag vill inte hålla med dig här. Det enda som krävs för att rengöringen ska komam igång är att motorn är uppe i temp. Då startar datorn rengöringsprogrammet när filtret börjar bli fullt och då spelar det ingen roll vilken typ av körning det handlar om. Däremot om man kör mycket högfarts-landsväg så blir avagaserna så heta att filtret rengörs passivt, datorn behöver altså inte starta något extra program.

Det som i så fall kan förhindra rengöring i stadstrafik är om man står på tomgång länge då avgastempen ut från systemet då blir för hög och kan orsaka bränder, då stängs rengöringen av på grund av säkerhetsskäl. Detsamma gäller om man stänger av bilen, då avbryts rengöringen.

Detta är troligen vad som drabbar securitas.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Partikelfilter

25
Det är en bra länk, men att tänka på att denna beskrivning är rätt gammal och gäller inte helt för den senaste generationens filter som är integrerade med oxidationskatalysatorn (som sitter på ceed 2010 och nyare). De nya integrerade filtrena är mycket lättare att genomföra både passiv och aktiv regenerering med. och har ingen undre hastighetsbegränsning vid aktiv rengöring så länge inte avgaserna blir för heta och kan bli en brandfara.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Partikelfilter

26
Vart kan man läsa mer om rengöring av partikelfilter mm? Jag hade ingen aning om att det är nån slags inbyggd rengöring i filtret. Kan det också förklara att när jag ibland stiger ur bilen känner att det luktar som lite bränt och varmt? Har trott att det varit något med bromsarna som ligger på.

Re: Partikelfilter

27
Har ingen länk såhär spontant men enkelt förklarat fungerar en aktiv rengöring såhär (Gäller system från Bosch):

Det sitter en tryckgivare före och efter filtret som räknar ut hur mycket sot det är i filtret. När motståndet i filtret blir för stort så skickas en signal till ECU-datorn som går in i regenereringsläge om följande förutsättningar är uppfyllda: Motorn ska vara i drifttemperatur, avgastempen måste vara under sin övre gräns, samt att motoroljan måste ha en tillräckligt hög temperatur, samt en del andra småsaker som kontrolleras.

När motorn går i regenereringsläge så händer följande:
En extra injektion av bränsle utförs efter de huvudsakliga injektionerna. Detta bränsle antänds inte i motorn utan går oförbränt ut i avgassystemet. När det oförbrända bränslet kommer ut till oxidationskatalysatorn som sitter i samma inneslutning som filtret, fast något innan. Så sker en kemisk reaktion: kolväten (oförbränt bränsle) som går in i katalysatorn ombildas till koldioxid, vatten och värme.

Nu sitter det en temperatursensor precis intill filtret som registrerar hur varmt det blir. Temperaturen måste nu upp riktigt högt för att sotet ska ombildas till vatten koldioxid och aska. Den temperatur som krävs ligger bara ett femtiotal grader ifrån smälttempen på metallerna i katalysatorn och filtret. Därför sitter nu motorns dator och räknar ut rätt mängd efterinsprutat bränsle för att hålla tempen kring de efterfrågade graderna. Rengöring fortgår nu så länge filtrets motstånd är för högt, eller tills en min eller maxtid har triggats. Normal tid är här 5-10 minuter för att nå önskad temp plus 10 minuter för att bränna ur filtret.

Sen återgår motorn till normalläge igen. Det som kan avbryta regenereringen i förtid är antingen att man stänger av bilen, eller att filtret blir allt för varmt, eller det att avgaserna längre bak i systemet blir för heta och hotar att tända eld på saker. händer detta kommer systemet stänga av och försöka igen så fort alla parameterar är uppfyllda. Fortsätter du då att stänga av motorn eller stå på tomgång så att rengöringen inte går klart så att fyllnadsgraden på filtret ökar till nästa gräns så kommer motorvarningslampan att börja blinka (ca 20-30 mil till). Då ska du omedelbart ut och köra tills dess lampan slocknar. Får fortfarande filtret ingen chans att brännas ur Så kommer motorlampan efter ett tag att lysa med helsken (ca 20 - 30 mil till). Nu måste du in på verkstad för att bränna rent filtret. Struntar du i detta så kan motor och mycket annat gå sönder och bli riktigt dyrt.

Passiv rengöring sker när avgaserna når tillräckligt höga temperaturer av sig själv utan efterinsprutning. Ofta om man kör hårt på motorväg eller om man drar tunga släp.

Jag sitte rhemam och är förkyld så jag reserverar mig mot felstavingar och andra almänna hjärnsläpp. Men detta är vad jag fått lära mig av Bosch.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Partikelfilter

30
Tack för ett uttömmande svar, Johan och krya på dig...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"