Annons

Re: Partikelfilter

31
Doktornkankomma skrev:Bra beskrivet. Jag har dock svårt att se hur en bil som enbart körs i stadstrafik fixar detta. Man måste ut på landsvägen då och då.
I och med att det är den kemiska reaktionen i oxidationskatalysatorn som höjer temperaturen och inte värmeutvecklingen från förbränningen i motorn, så spelar faktiskt inte körsättet sådär jättestor roll. Reaktionen fungerar även när man motorbromsar vilket innebär att ingen antändning sker alls i motorn. Katalysatorn måste upp till ett antal hundra grader innan reaktionen startar, där krävs det värme från förbränningen. Men sedan föreligger det en kedjereaktion och det enda som behövs för att reaktionen ska fortgå är HC, (CO) och O2 vilket ger produkterna: H2O, CO2, samt värme. Den stora risken vid låga hastigheter är här istället att katalysatorn blir för varm då det passerar alldeles för lite avgaser som kan föra bort värmen från katalysatorn och filtret.

I äldre system så är partikelfiltret skillt från katalysatorn och kräver då mycket mer värme från förbränningen för att bli tillräckligt varmt. Då krävs det även ett högre avgasflöde för att föra över tillräckligt mycket värme från motorn och katalysator till filtret, vilket då kräver högre motorvarv. Kia bytte till kombinerat filter i och med årsmodell 2010. Äldre årsmodeller har ett filter som är separat från katalysatorn.

Tack för alla "krya på dig" - önskningar. Jag känner värmen!
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Annons

Re: Partikelfilter

32
Kom på en liten fortsättning på mitt "föreläsande"

Vill man att motorns avgaser ska bli varmare, altså varmare avgaser utan hjälp av den kemiska reaktionen i partikelfiltret så finns det en annan teknik som används.

Som jag sa tidigare så läggs det till en extra insprutning av bränsle efter huvudinjektionen för att på så sätt höja temperaturen i katalysatorn/filtret. Vill man att motorn ska gå varmare och producera varmare avgaser så lägger man istället in en injektion av bränsle före huvudinjektionen. Detta ger att förbränningen börjar lite tidigare vid varje kompressionstakt och motarbetar faktiskt motorns egentliga rörelse. Då produceras massa spillvärme i motorn och avgaserna. Det gör även att motorn slammrar och låter betydligt mer än vad som den gör normalt.

Detta är vad som händer vid en kallstart med en modern dieselmotor. Ni har sakert tänkt på att motorn slammrar och låter mycket mer innan den gått några minuter och blivit lite varmare. Detta beror till viss del på att (nästan) allting i motorn krympt lite i kylan, samt att lager och ventiler inte smörjs lika väl och att förbränningen inte sker optimalt. Men det beror även på att man lagt in en extra injektion av bränsle före huvudinjektionen för att snabba på uppvärmningen av motorblocket, men framförallt för att snabba på uppvärmningen av katalysatorn så att denna "tänder" och börjar rena de skitiga avgaserna.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Partikelfilter

33
Det tog 8 mils körning med min helt nya Ceed innan motorlampan började blinka och indikerar att filtret behöver renas. Ska ta en längre tur i eftermiddag för att se om det gör susen. Anmärkningsvärt, filtret är ju helt nytt.

Re: Partikelfilter

34
8 mil var kort, bilen har i och för sig ett 20-tal kallstarter i sig innan du hämtar den. Har du själv kört kortturer enbart låter det väl ok. Men detta är något du bör ta med verkstaden så att det inte blir problem framåt.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Sv: Partikelfilter

35
Lampan släcktes ej efter att ha följt anvisning i instruktionsbok. Verkstad uppgraderade mjukvara, släckte lampman. Felet återuppstod kort därefter. Blev att återlämna bilen till säljfirman, fick lånebil tillsvidare. Troligtvis en givare som spökade och behövde bytas. Min start som Kia-ägare kunde ju ha börjat bättre.

Re: Sv: Partikelfilter

36
k1322 skrev:Lampan släcktes ej efter att ha följt anvisning i instruktionsbok. Verkstad uppgraderade mjukvara, släckte lampman. Felet återuppstod kort därefter. Blev att återlämna bilen till säljfirman, fick lånebil tillsvidare. Troligtvis en givare som spökade och behövde bytas. Min start som Kia-ägare kunde ju ha börjat bättre.
Om det känns bättre så detta ett fel som samtliga tillverkare råkar ut för. I Kia sitter det ett filter av Bosch-design. Detsamma gäller över hälften av alla andra tillverkare. Just trasiga givare är ett återkommande och vanligt problem på dessa filter.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Sv: Partikelfilter

37
Mitt fel visade sig bero på klämt kablage till temperaturgivaren i partikelfiltret. Uppkommit vid montering av bilen. Enligt verkstaden hade Kia liknande registrerade fall på enstaka exemplar i min tillverkningsserie. Ett "bra" fel i sammanhanget, då det iaf inte var något fel på själva partikelfiltret.

Re: Partikelfilter

38
Jag har en fråga gällande byte av partikelfilter. Nu är det visserligen ett bra tag kvar innan det blir aktuellt, men jag har både hört och läst på en sida (har tyvärr ej länken kvar) att det kunde kosta upp mot 20-22000 kr. Kan detta verkligen stämma? Det enda bilmärket som hade dyrare partikelfilter än KIA var Hyundai enligt listan och vad jag kommer ihåg. Där kunde det kosta över 25000 kr. :S

Re: Partikelfilter

39
Partikelfilter är jättedyrt att byta. Särskilt dyrt att byta är filter som ska hålla bilen ut, då de innehåller betydligt mer av de dyra metallerna som behövs för att filtret ska fungera. Meningen med det är ju att de inte ska bytas alls under bilens livstid. Men kör man mycket kortkörning eller tankar med felaktigt bränsle så kan ett byte bli aktuellt. Men vid normal användning så håller filtret bilen ut, i allafall för Kia.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Partikelfilter

40
Hej,

Jag har ägt min Kia Cee'd SW 2011 sedan juli 2014. när jag köpte den hade den gått ca 8800 mil och nu har den gått närmare 18.300.
Jag har dock upptäckt att reningen på min bil tar ca 40-50 minuter varje gång. Då jag har 10 mil till jobbet och det tar ca 90 minuter tycker jag att filtret inte bör vara så igentäppt. Under 18 månader hade jag 4km till jobbet så då blev det många korta sträckor men dessa varierades med längre turer när man hälsar på familjen samt innebandyträningar 2-3ggr/vecka då jag köra ca 40 minuter dit och 40 hem.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"