Annons

Partikelfilter

1
Läste i lokaltidningen att Härnösands kommun har problem med att lampan för filtret tänds på Volkswagen.
Någon som märkt att partikelfiltret rengörs?
Vi har kört 170 mil och inte märkt någon rengöring.
Annons

Re: Partikelfilter

2
Det är inte så ofta, men man känner det på den brända lukten inne i coupén lite då och då.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Partikelfilter

4
Har märkt någon gång på motorvägen att bilen hostat till
och sett på färddatorn att bränsleförbrukningen ökat rejält.
Efter någon mil har bränsleförbrukningen återgått till
det normala igen.
Att bara ligga och lusköra i stan är nog inget bra för partikelfiltret.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Partikelfilter

6
bladhet skrev:Det märks drastiskt på förbrukningen på färddatorn. Från 0,45 till ca 0,8 när den renar partikelfiltret, men jag upplever ingen lukt och ingen "hostning". Detta brukar ta ca 2 mil om man ligger och kör i 90km/h
Ahh, bra! Jag funderade varför förbrukningen plötsligt steg sanslöst i slutet av en 10 mila tur. Nu kan jag lägga det problemet åt sidan.

Re: Partikelfilter

7
Har en ceed Som jag än så länge är grymt nöjd med (1 år) och så har jag en polo 08 tdi .Har idag varit och lagat polon
angående partikelfilter.Började med att den larmar för att partikelfilter är igensatt och efter ett tag så börjar lampan för
katalysatorn larma med.Ringde till vag och fick svar att det var mitt körsätt det var fel på och inte bilen :clap: Vag menade att bilen var inte gjord för att köra korta sträckor så filtret inte han göras rent okej det köper jag men när jag pratade med en vag säljare under tiden bilen lagades så frågade jag om inte vag skulle införa längre garantier (2 år) så fick jag svaret
VAFÖR vill du ha längre garantier :clap: .Jag undrar hur han ska kunna motivera mig att köpa en polo igen :o . Nu slutade det med att det var en givare som det var fel på så det gick på 1500 istället för nytt partikelfilter 12000 och ny katt 18000
Alla pratar om att det är dyrt att serva kian ,Var inne förra veckan och gjorde första servisen 2683kr :D och hör och häpna dom smorde bromsoken hur smart är inte det. Polon kostade 4700 att serva. Bara en sådan sak tog jag upp med vag säljaren smörja bromsoken nää det var ju fel på matrialet i bromsskivorna sa säljare visst sa jag ska vi titta på polon så ska jag visa mina bromsskivor (måste byta bromsskivor på polon helt slut) nä det är fel på matrialet :clap: Ska byta polon mot en kia.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Partikelfilter

8
Jag ser inte problemet med stadskörning och partikelfilter på Kian. Rengöringen startar ju på samma sätt och tar ca 15-18 minuter att slutföra oavsett om man kör landsväg eller inne i stadstrafik. Så länge man kör omkring så pågår ju rengöringen oavsett typ av körning.

Enligt mina observationer så är det ca 40-50 mil mellan rengöringarna om jag kör mycket stadstrafik med många kallstarter. Kör jag landsväg och motorväg med få kallstarter så är det 80-100 mil mellan rengöringarna.

De som får problem är väl de som aldrig kör längre turer än dessa 20 minuter. Framförallt vintertid kan jag tänka mig ett problem då rengöringen inte startar förrän motorn kommit upp i temp och som vi alla vet så tar det en stund om det är 20 minusgrader.

Kör man inte längre turer än att motorn aldrig får gå varm kanske man ska kika på en bensinbil (eller cykel) istället.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"