I och med att det är den kemiska reaktionen i oxidationskatalysatorn som höjer temperaturen och inte värmeutvecklingen från förbränningen i motorn, så spelar faktiskt inte körsättet sådär jättestor roll. Reaktionen fungerar även när man motorbromsar vilket innebär att ingen antändning sker alls i motorn. Katalysatorn måste upp till ett antal hundra grader innan reaktionen startar, där krävs det värme från förbränningen. Men sedan föreligger det en kedjereaktion och det enda som behövs för att reaktionen ska fortgå är HC, (CO) och O2 vilket ger produkterna: H2O, CO2, samt värme. Den stora risken vid låga hastigheter är här istället att katalysatorn blir för varm då det passerar alldeles för lite avgaser som kan föra bort värmen från katalysatorn och filtret.Doktornkankomma skrev:Bra beskrivet. Jag har dock svårt att se hur en bil som enbart körs i stadstrafik fixar detta. Man måste ut på landsvägen då och då.
I äldre system så är partikelfiltret skillt från katalysatorn och kräver då mycket mer värme från förbränningen för att bli tillräckligt varmt. Då krävs det även ett högre avgasflöde för att föra över tillräckligt mycket värme från motorn och katalysator till filtret, vilket då kräver högre motorvarv. Kia bytte till kombinerat filter i och med årsmodell 2010. Äldre årsmodeller har ett filter som är separat från katalysatorn.
Tack för alla "krya på dig" - önskningar. Jag känner värmen!