Annons

Kia FAQ

1
Här presenteras lite snabba svar på vanliga frågor om Kia cee´d för nyblivna ägare. Lägg gärna till frågor och svar så redigerar vi den här FAQ'n tillsammans.

Q: Varför luktar det bränt ibland, håller bilen på att brinna upp?
A: Nej, det är förmodligen partikelfiltret som gör rent sig automatiskt. Det luktar lite bränt ett tag. Om din bil verkligen brinner så kommer du märka det.

Q: Är det mycket fel på cee´d?
A: Nej, det är en bil som är nästintill problemfri att köra för de flesta. Dock finns det såklart måndagsexemplar som hos alla andra märken. Den generösa nybilsgarantin gör att man inte behöver oroa sig för det som ändå kan dyka upp.

Q: Är det vanligt med rost på bakluckan?
A: Nej, men det förekommer i samband med galvsläpp. Även vid sidorna av listen för registreringskylten. Förmodligen var detta en begränsad serie med bilar och inget som verkar ha drabbat nyare modeller. Garantiärende.

Q: Är blästring av sidorna något jag bör oroa mig för?
A: Du bör ha det i åtanke om du har de gamla stänkskydden. För de nya finns det ännu inte tillräcklig data. Dock är inte alla med de gamla skydden drabbade. Vägunderlag, körsträcka, körstil, däckbredd, fälgoffset är faktorer som kan spela in. Garantiärende.

Q: Är det sant att Kian har hård fjädring?
A: Ja, det kallas för sportig fjädring. Jämfört med Hyundai som är byggt för komfort så är cee´d sportigare. Från 2010 är det dock mjukare fjädring.

Q: Är servicen dyr?
A: Du får vad du betalar för men priset har sänkts.

Q: Vad är de nya stänkskydden?
A: För att slippa onödigt sprut på sidorna kan man få de gamla skydden utbytta mot längre skydd utan kostnad på verkstad. Garantiärende.

Q: Kan jag bli utelåst ur min cee´d?
A: Nej, den finessen har åtgärdats.

Q: Får jag montera extraljus och liknande själv?
A: Nej, tyvärr, garantin ryker direkt om det inte är fackmannamässigt utfört. Och det är inte Du som avgör om så är fallet.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Annons

Re: Kia FAQ

3
Flyttat tråd hit från kategorin "om forumet"
Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"