Hej,
Bytte igår skivor bak på min Kia (Ceed 2011) vilket var smidigare än jag trott.
I samband med bytet så var jag tvungen att släppa på handbromsen som låg an mot skivan genom att skruva på kugghjulet inne i navet (genom hålet i skivan).
Därefter släppte skivan utan bekymmer.
När jag satt på den nya skivan och skulle skruva tillbaka handbromsspännaren tyckte jag mig inte lyckas hitta ett bra läge.
Oavsett hur jag gjorde upplevde jag att skivan ”bromsades”, dvs att det lät som något låg emot när jag snurrade på den.
Till slut hittade jag ingen annan lösning än att släppa upp handbromsen mer vilket fick till följd att nu tar inte handbromsen överhuvdtaget förutom lite lite när man dragit åt den max.
Hur ska jag göra? Spänna den lite så att handbromsen tar längre ner och hoppas att det som ligger emot släpper när jag kör med bilen, är medveten om att vridmomentet när man själv snurrar på skivan med handkraft är extremt mycket mindre än om bilen körs, kanske ligger det bara emot litegrann och inte påverkar körningen alls.
Eller är det verkstad som gäller?
Tack på förhand!
Är novis när det kommer till att meka så har inte så mycket erfarenhet men tycker att det är kul att lära mig
Annons
Re: Handbroms efter skivbyte
2En generell tumregel när det kommer till att justera handbromsbackar är att justera ut dom så mycket det går så att han låser skivan och sen skruva tillbaka 4-5 kugg så brukar det bli bra
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Re: Handbroms efter skivbyte
3Du bör smörja upp länkaget då Kia totalt misslyckats med rostskyddsbehandlngen på dessa delar (i allafall på min bil).
Det finns en tråd om detta här http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?t=2691
Sedan går det bra att justera anliggningen på vanligt sätt.
En verkstad gör nog antingen detta eller sätter dit nya grejer samt fixar en rejäl räkning.
Det finns en tråd om detta här http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?t=2691
Sedan går det bra att justera anliggningen på vanligt sätt.
En verkstad gör nog antingen detta eller sätter dit nya grejer samt fixar en rejäl räkning.
Re: Handbroms efter skivbyte
4Tack för svar!
Kommer inte riva isär allting pga lat, men funderar på om jag kan försöka spänna på egen hand, ska handbromsen vara åtdragen eller inte när detta görs? Kanske inte går o justera iofs när den är spänd.
Är bara rädd att den ska ligga på efter att jag justerat men den kanske släpper när man kör med bilen? Tänkte isf göra som i svaret en bit upp, dra åt till den ligger an helt o sedan släppa 4-5 kugg. Tyckte dock att det var något som låg emot skivan när jag gjorde så tidigare men det kanske är något annat än handbromsen som låg emot?
Kommer inte riva isär allting pga lat, men funderar på om jag kan försöka spänna på egen hand, ska handbromsen vara åtdragen eller inte när detta görs? Kanske inte går o justera iofs när den är spänd.
Är bara rädd att den ska ligga på efter att jag justerat men den kanske släpper när man kör med bilen? Tänkte isf göra som i svaret en bit upp, dra åt till den ligger an helt o sedan släppa 4-5 kugg. Tyckte dock att det var något som låg emot skivan när jag gjorde så tidigare men det kanske är något annat än handbromsen som låg emot?
Re: Handbroms efter skivbyte
5Handbromsen ska ej vara åtdragen när justering görs. Det kommer alltid låta som att det skarpar om du snurrar på hjulet, det man ska kolla efter är så det inte går tungt, tycker man det går tung med 4-5 kugg så ta ett till? Sen kontrollera hur högt spaken går (hur många klick du drar innan den tar)
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Re: Handbroms efter skivbyte
6Hej!
Håller på att byte bromsskivor bak på min Sportage 2012
Har tagit bort gummiproppen på trumman men hittar ej justeringen
Någon som vet vart den är placerad och hur man justerar?
Thompa
Håller på att byte bromsskivor bak på min Sportage 2012
Har tagit bort gummiproppen på trumman men hittar ej justeringen
Någon som vet vart den är placerad och hur man justerar?
Thompa
Re: Handbroms efter skivbyte
7På Ceed är det nästan rakt ned. Ta en fickampa och lys in genom hålet så kan man skymta "kugghjulet". Använd sen en spårskruvmejsel.