Annons

Handbroms efter skivbyte

1
Hej,

Bytte igår skivor bak på min Kia (Ceed 2011) vilket var smidigare än jag trott.

I samband med bytet så var jag tvungen att släppa på handbromsen som låg an mot skivan genom att skruva på kugghjulet inne i navet (genom hålet i skivan).

Därefter släppte skivan utan bekymmer.

När jag satt på den nya skivan och skulle skruva tillbaka handbromsspännaren tyckte jag mig inte lyckas hitta ett bra läge.

Oavsett hur jag gjorde upplevde jag att skivan ”bromsades”, dvs att det lät som något låg emot när jag snurrade på den.

Till slut hittade jag ingen annan lösning än att släppa upp handbromsen mer vilket fick till följd att nu tar inte handbromsen överhuvdtaget förutom lite lite när man dragit åt den max.

Hur ska jag göra? Spänna den lite så att handbromsen tar längre ner och hoppas att det som ligger emot släpper när jag kör med bilen, är medveten om att vridmomentet när man själv snurrar på skivan med handkraft är extremt mycket mindre än om bilen körs, kanske ligger det bara emot litegrann och inte påverkar körningen alls.

Eller är det verkstad som gäller?

Tack på förhand!

Är novis när det kommer till att meka så har inte så mycket erfarenhet men tycker att det är kul att lära mig :)
Annons

Re: Handbroms efter skivbyte

4
Tack för svar!

Kommer inte riva isär allting pga lat, men funderar på om jag kan försöka spänna på egen hand, ska handbromsen vara åtdragen eller inte när detta görs? Kanske inte går o justera iofs när den är spänd.

Är bara rädd att den ska ligga på efter att jag justerat men den kanske släpper när man kör med bilen? Tänkte isf göra som i svaret en bit upp, dra åt till den ligger an helt o sedan släppa 4-5 kugg. Tyckte dock att det var något som låg emot skivan när jag gjorde så tidigare men det kanske är något annat än handbromsen som låg emot?

Re: Handbroms efter skivbyte

5
Handbromsen ska ej vara åtdragen när justering görs. Det kommer alltid låta som att det skarpar om du snurrar på hjulet, det man ska kolla efter är så det inte går tungt, tycker man det går tung med 4-5 kugg så ta ett till? Sen kontrollera hur högt spaken går (hur många klick du drar innan den tar)
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"