Annons

Hjullager

1
Har fått ett svagt molande ljud från bakvagnen. Är rädd att det kan vara ett hjullager.
Har hissat bilen och känt på samtliga ljud. Det finns inga glapp eller missljud när man snurrar med händerna.
Är det vanligt att hjullager ger upp tidigt på Ceed ?
Bilen är 2010 och har gått ca 10000 mil.
Det är ytterst få gånger jag har behövt byta hjullager på mina tidigare bilar. Kvaliten kanske är sämre på lågprisbilar ?
Hjullager till Ceed kostar ju en del. Är det svårt att byta bak och fram om man är något händig .
Annons

3
Har du förresten känt/tittat på däcken så de inte är taggiga eller har klackar? Då är det däcken som orsakar ljudet. Och då behövs det en hjulinställning istället (+ nya däck)

Re: Hjullager

4
Däcken verkar ok vad jag kan se. Ljudet är svagt men det finns där.
Verkar bra om navet byts komplett, då blir det väl inga egna pressjobb
som man behöver göra utan bara montera på.
Tror du verkligen det byts på garantin.
Har en känsla att det är en sak de hänvisar till normalt slitage.

5
Så länge du har korrekt servicehistorik och bilen inte gått över 15000 mil så ska det gå på garanti... Men du får inte ha en bommad eller icke-auktoriserad service.

Re: Hjullager

6
Jag skall ringa Kia och se vad de säger. Trasigt hjullager kanske omfattas av garantin men jag tror verkligheten är en annan. Det är ju ett slitage på lagret under många mil och det slutar säkert med att jag får stå för en stor del av kostnaden p.g.av detta. Har dålig erfarenhet av liknande saker med Kia under dom 5-6 år jag ägt bilen.

Re: Hjullager

8
Jag tror det är ett normalt ljud, d.v.s inget hjullager. Det är svårt att höra då det finns så mycket konstiga ljud i bilen, tycker det blir värre ju äldre den blir.
Det misstänkta hjullagerljudet har inte förvärrats eller stört så mycket så att jag har orkat ta i det.

Re: Hjullager

9
Hej. Jag har upplevt samma ända från dag ett, och har i tidigt skede påvisat detta som garanti fel. Man sa då till min fru att detta berodde på däcken. Har nu bytt däck och ljudet är detsamma. Här om dagen körde jag upp på nylagd asvalt och det blev helt tyst som en Mercedes. Saken är nog att bilen helt saknar ljudisolering i golvet.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"