Annons

Hur rengöra instrumentbräda?

1
Hej,

äger en Ceéd SW 2013. Städade bilen invändigt idag med dammsugare och tänkte dammtorka instrumentbräda
samt dörrar.
På instrumentbrädan sitter ju nån form av material, kanske vinyl?? Menar då den delen som är
ovanför själva panelen.

Kollade instruktionsboken och torkade med en microfiberduk samt varmt vatten. Men det lämnar ändå spår i form
av repor/dragmärken efter sig.

Nån som vet om det finns nåt medel att smörja med för att få bort dessa märken?
Annons

Hur rengöra instrumentbräda?

4
Köp http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/u ... sing-500ml och blanda detta i en annan flaska typ 1dl med 4dl vatten i en sprayflaska. Spraya sedan i en microfiberduk och torka sedan panelerna, det blir som nytt! :D blir inte så blankt heller utan det blir liksom nybilsfinish, medlet gör också så att ytan blir smutsavstötande. Jag vet att det står att det är ett däckmedel men funkar som sagt till allt som är i plast eller gummi! :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Hur rengöra instrumentbräda?

8
Torgskräck skrev:Torr microfiberduk, brukar köpa de där 3 packen hos jula för några tior. Den blå får ligga i handsfacket på bilen för att damma av inredningen ibland.

Kalasenkelt och inga märken då man skippar blötan.
Tänkvärt är dock att torr microfiberduk och damm från tex grus och sand kan repa dom "pianolackade" plastdetaljerna svårt men som sagt nu gällde det ju ovansidan på panelen :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Hur rengöra instrumentbräda?

9
möjligt men än så länge har det gått bra, gjort så några gånger per vecka sen maj. jag är dock noga med att duken inte får ramla på golvet eller annat ställe än instrumentbrädan och sedan skakas av innan den åker ned i påsen igen.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Hur rengöra instrumentbräda?

10
Har precis hyrt en Ceed-14 då min 2010 är på verkstad. Reagerade direkt på att instrumentbrädan såg flammig ut, ser ut som gummiyta. Funderade på om det var någon som polerat med fel medel. Off topic: Den nya Ceeden är en stor förbättring mot den gamla 2010 modellen. Det mesta som jag upplever som dåligt på den gamla modellen är förbättrat. Fjädring-stöt är nu som man har rätt att förvänta sig, växellåda utan tröghet och ljud, dörrar med mer klonk,bromsar bättre,bättre styrning och kurvegenskaper, fast den känns tröttare och man får trycka hårdare på gasen om den skall röra på sig.Den är tystare men ändå för mycket däckljud.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"