Annons

Re: Ny bil på gång - Köpråd av experterna

11
Ronnie skrev:
Axan skrev:Jag kommer nog inte lägga så mycket pengar så det räcker till den nya modellen,

Hur är det med försäkringen? Man ska ha helförsäkring va? Eller kan man köra med halv då den har 7års garanti?
DE första tre åren räcker det med trafik, typ. Då är den helförsäkrad via Kia (läs IF), detta kan du ju lägga till inköpet istället. :)
Jag har hittat en 2010 Kia Ceed SW vit med 3100mil på mätaren, de vill ha 100.000kr för den. Jag kanske kan få ner priset lite till. Fina vinter och sommardäck. Det låter väl som ett bra pris? Bilen såg jättefin ut.
Annons

Re: Ny bil på gång - Köpråd av experterna

13
DavidB skrev:KIA har som dom flesta 3 års vangnskade garanti och då räcker det med att ha halvförsäkring. Trafik enbart är aldrig att rekommendera då minsta stenskott som spräcker rutan kommer att stå en väldigt dyrt! :lol:
Självklart är det så, vet inte vad jag mumlade om, trafik......förvirrad, kanske. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Ny bil på gång - Köpråd av experterna

15
Hur fungerar det här med modellår?

På den bilen som jag är intresserad av så står det att den är tillverkad 2010-09 och fordonsår 2010. Kollar jag sedan på blocket på en annan som är tillverkad 2010-07 så står det att det är en fordonsår 2011?

Varför är inte den jag kollar på en 2011 om den är tillverkad två månader senare?

Re: Ny bil på gång - Köpråd av experterna

18
Axan skrev:
DavidB skrev:KIAs modellår börjar ju på sommarn så den du tittat på är modellår 11, Volvo tex verkar släppa nya årsmodeller redan i maj nu för tiden :D
Konstigt att det står 2010 på transportstyrelsen då, är detta något man kan påpeka hos dem så de ändrar?
Transportstyrelsen och tillverkarna är två helt skilda världar, tillverkarnas modellår är det som gäller. Hos transportstyrelsen står ju inte heller modellår utan fordonsår, tex så är min bil en -13 men byggd november -12 och hos transportstyrelsen står det fordons år -12

Vill du ha koll på utrustning etc så är det enbart tillverkarens modellår du går efter.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Ny bil på gång - Köpråd av experterna

19
DavidB skrev:
Axan skrev:
DavidB skrev:KIAs modellår börjar ju på sommarn så den du tittat på är modellår 11, Volvo tex verkar släppa nya årsmodeller redan i maj nu för tiden :D
Konstigt att det står 2010 på transportstyrelsen då, är detta något man kan påpeka hos dem så de ändrar?
Transportstyrelsen och tillverkarna är två helt skilda världar, tillverkarnas modellår är det som gäller. Hos transportstyrelsen står ju inte heller modellår utan fordonsår, tex så är min bil en -13 men byggd november -12 och hos transportstyrelsen står det fordons år -12

Vill du ha koll på utrustning etc så är det enbart tillverkarens modellår du går efter.
För att spinna vidare lite....
En del bilfirmor är lite fula, de använder de tillverkningsår när de byter in. Köper man sedan begagnat prissätter de efter modellår.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"