Annons

Totalblunder....vad gäller tro?

1
Hej, idag har jag nog gjort ett misstag....
Jag köpte en kia 2011 som rullat 400mil på en kiafirma, i annonsen stod det att den såldes för personals räkning.

Första samtalet jag hade med bilsäljaren så frågade jag om det fanns några lackskador och det sa han att det inte fanns.

Vi åkte och tittade på bilen, vi var där inte så länge för jag är ganska svårt sjuk- som jag också upplyste säljaren om och bad honom berätta om bilen.
Efter ett par dagar så bestämde vi oss och idag åkte vi och hämtade den- Jättenöjda.

Men när jag parkerade hemma och mötte en granne så sa hon "..ska det se ut sådär under trösklarna..."
Så jag kollade och på två ställen på passagerarsidan och två ställen på förarsidan under tröskeln så saknas det lack...det är bara "vitt" fast bilen är grå.....(ca 15-20cm långa)

Jag är sååå besviken och förstår inte hur jag kunnat missa detta.
Har jag något att komma med?
På kvittot så står det inte bilhandlarens namn utan en privatperson- jag trodde ju att jag köpte bil genom bilfirma och därför skall det vara 3månaders garanti (så var det iaf förr)...
Jag litade ju på bilförsäljaren- därför valde jag att köpa på bilaffär. Men det gjorde jag ju tydligen inte eftersom det inte står bilaffärens namn på kvittot. Åhhh hur dum får man bli?

Vad kan jag göra? Kan man åberopa dolda fel eller får jag skylla mig själv?

//Ledsen sjuk mamma..... :(
Annons

Re: Totalblunder....vad gäller tro?

2
Utan att ha sett det så kan det vara en s.k. blästerskada, ett känt fel på Kia Ceed som åtgärdas på garantin.
Denna skada blir p.g.a. att stensprut från framhjulen slår på bilsidan. Detta åtgärdas med omlack av de skadade partierna samt att det monteras större/bredare stänklappar.
Be din verkstad/bilfirma titta på det och säga att du har blästerskador på din bil.

Läs gärna i tråden: http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php? ... sterskador

Välkommen till forumet. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Totalblunder....vad gäller tro?

3
Tack för ditt svar.
Hmm jag kollade din länk och jag tyckte väl inte att det såg likadant ut.
kan man inte lägga upp bild...eller?

Borde ha läst på mer om Kia innan jag köpte den.... men jag hade ingen ork, var bara tvungen att ha en bil. Nu läste jag på din länk att man egentligen är "lurad" av garantin och att man måste serva den för dyyyra pengar ofta.. *suck*
Man lär sålänge man lever..

Re: Totalblunder....vad gäller tro?

5
Det var ingen blästerskada. Ser ut som en skada. Den är inte vid ett domkraftsfäste? Tänkte så att lacken spruckit bort Den skadan ska du inte godta, sätt press på säljaren...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Totalblunder....vad gäller tro?

7
Tack, jag ser verkligen inte fram emot att ringa dem på måndag.... jag har mycket som jag har det pga att jag är sjuk.

När jag stannar till med bilen och lägger i friläge och släpper kopplingen så dör bilen.....så står det "autostart" eller nåt- varför är det så och vad är det bra för? Är det för att man inte ska tomgångsköra eller är det något fel?

Re: Totalblunder....vad gäller tro?

8
Nu har jag läst instruktionsboken och förstår att det ska vara så att den "dör" när jag frikopplar stillastående.
Förstår inte varför inte säljaren berättat om detta, jag bad honom berätta hur bilen fungerar och Allt han kunde komma på.
När jag kom hem med den igår så såg jag att den var 6-växlad !!!!

Ja...jag bjuder er på det skrattet...hahaha jag skrattar åt mig själv
Jag såg också idag att det stod att bilen gått 70mil mer än vad som stod i annonsen.....jag kollade ju på mätaren när jag provkörde den men hade glömt vad det stod i annonsen.
Jag är som sagt sjuk och min hjärna fungerar inte som tidigare och jag har dåligt minne och orkar bara vara uppe korta stunder. Jag VET att det är mitt ansvar att kolla alla grejor, herregud jag har köpt 10bilar innan och det har aldrig varit några problem. Men jag litade nog på att säljaren skulle vara ärlig och snäll mot en sjuk person- men jag hade jääävligt fel.

Så nu får jag stå mitt kast. Tack för att ni lyssnat- eller har ni det? 8-)

Re: Totalblunder....vad gäller tro?

9
Apropå att den dör, så kallad idle stop and go, (ISG) så kan du
stänga av den funktionen tillfällligt vid knappen till vänster om dig,
märkt just "ISG".
Dock måste du isåfall göra detta varje gång du startar bilen om du vill
han funktionen avstängd.

Jo känner igen det där att man borde lita på bilsäljare, när de i själv verket kan
vara mycket värre en en vanlig svensson privat på blocket, förjävligt rent ut sagt.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Totalblunder....vad gäller tro?

10
VAd menar du ?

Du har typ 7 års nybilsgaranti från första reg, 3 år lack mm.

Så detta täcks definitivt av Garanti. Ser man på bilden så verkar det vara någon form av "släpp".

Apropå "dyr service" så undrar jag lite vad du förväntat dig. Ett underhållsfritt fordon eller vaddå?

Det är ganska självklart att man måste serva en bil.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"