Annons

Re: Service Prislista.

71
Min erfarenhet av service är att man oftast får det man betalar för, nu har jag dock inte haft någon på Kian än.

Passaten servades och repades de första åren uteslutande på auktoriserad verkstad, men då närmaste auktoriserade VAG ligger 10 mil bort, så kollade jag ett år runt. En fd auktoriserad VAG verkstad, numera Meca med någon form av underavtal med den regionala VAG agenturen, "Vi använder originaldelar från Berners", låg bäst i pris, dessutom bara 15km hemifrån.

Besvikelsen kom när jag fick fakturan. Visst det var 70% av priset på "originalservicen", men det var ju bara hälften som var gjort... Så jag är tillbaka på auktoriserad, oavsett avstånd till verkstad. Jag har även bytt auktoriserad under åren för att den första inte skötte sig, så jag går inte blint på emblemen på väggen..

Men jag kanske är skadad, men 5-6000kr på 3000mil/2år är väl inte så vansinnigt blodigt?
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08
Annons

Re: Service Prislista.

74
Skall in på första service med min Kia Sportage 1,7CRDi (3000 mil).
Hedin bil skall ha 4316 kr
Mekonomen (en verkstad som jag tidigare använt många gånger till andra bilar): 3384:-

Är det värt 1000 kr mer att ha en Kia-stämpel i boken? 7-årsgarantin gäller ju även om jag servar på Mekonomen.
Kia Rio GT - 18

Re: Service Prislista.

75
MrSpokk skrev:Skall in på första service med min Kia Sportage 1,7CRDi (3000 mil).
Hedin bil skall ha 4316 kr
Mekonomen (en verkstad som jag tidigare använt många gånger till andra bilar): 3384:-

Är det värt 1000 kr mer att ha en Kia-stämpel i boken? 7-årsgarantin gäller ju även om jag servar på Mekonomen.
Hedin har väll prisgaranti ? Ta med prisuppgifterna från mekonomen till Hedin.

Re: Service Prislista.

76
Sant, men är det värt mödan? Mekonomenverkstaden som jag frågat är grymt duktiga på det de gör och jag har bara positiva erfarenheter av dem.
Är det värt mödan, bara för att få en Kia-stämpel istället för Mekonomen i serviceboken? 7-års nybilsgaranti gäller ju ändå.
Kia Rio GT - 18

Re: Service Prislista.

77
Det var 400 kr billigare på näst närmaste Hedin bil. Bra märkligt det där...
Han sa dessutom att det ingick nån garantiåtgärd via Kia, något som de andra inte uppgett.
3912:- blev det, inte lika billigt som Mekonomen men eftersom det ingick garantiåtgärden + att jag har ett annat garantiärende kring bluetoothen i bilen (som inte vill funka) så bokade jag detta samtidigt.
Kia Rio GT - 18

Re: Service Prislista.

79
Kollat servicepriser på min frus Kia Venga 1.6 bensin -10 i Borås.
6 års service. ( olja, filter, luftfilter, kupefilter, tändstift och bromsolja )

Hedin 4800:-
Autoexperten 3883:-
Meca 3500:-
Mekopartner verkstad 2900:-

Snacka om prisskillnad ;)

/Patrik
Kia Ceed SW 1.6 Crdi 10

Re: Service Prislista.

80
Akta er för Hedin bil! När jag skulle göra service på min ceed (3000 mil) ringde jag runt till KIA-återförsäljare i mitt närområde NÖ Skåne.
Hedins i Kristianstad över 5200:- hutlöst.
Det blev Newmans i Hässleholm, 4300:- och dessutom ett mycket trevligt bemötande.

Återgå till "Service, garanti och försäkring"