Annons

Pågående serviceärende - inte nöjd hittills

1
Sedan jag köpte min Optima i slutet av december förra året så har jag lämnat in bilen för lite gott och blandat jag inte varit nöjd med.

Lite av det jag inte varit nöjd med är: växling, kollisionsvarning, antispinn och oroande ljud vid kallstart vid minusgrader.

Inga fel har blivit åtgärdade förutom kanske antispinn som verkar "lagat sig själv". Men det som med all rätt har tagit mesta delen av min uppmärksamhet är det oroande ljudet vid kallstart.

När jag första gången påtalat detta så säger mekanikern att det är en diesel och de ska låta så. Jag sa då att en diesel ska absolut inte låta så och om de nu ska låta så, hur kommer det sig då att ingen annan diesel kia jag startat inom jobbet har någonsin gett ifrån sig samma ljud.

Jag förklarade för honom att jag är väl medveten om att en kall diesel kan låta lite hårdarbetad men att detta inte är normalt. De tog i alla fall emot bilen och kollade felkoder, inga fel hittades. Jag ringde senare på dagen och bilen var klar och tydligen varit det ett tag men att inga fel hittats. Då sa jag, NEJ det kan inte vara normalt ljud. Så de sa att jag fick ha bilen över natten då det skulle bli riktigt kallt nästkommande dag. Sagt och gjort, bilen står kvar under natten och som föregående dag så fick jag själv ringa. De hade testat att starta bilen på morgonen men allt var i sin ordning.

Irriterad och faktiskt ganska nere så åkte jag för att hämta bilen igen. Sätter mig i bilen och trycker på startknappen, bilen är svårstartad och väl startad så går den ojämnt och det oljud jag hört är där. Jag stänger av bilen och går in för att prata med dem igen. Jag frågar han i kassan om det var han som kollat min bil men det var det ej, han jag pratar med var inte mekaniker längre men gick med på att gå ut i kylan för att lyssna. Direkt när jag startar så säger han "Nej nej, det här får vi ta omtag på, så där ska det inte vara."

Min första känsla är att jag blir riktigt irriterad, mekanikern som jobbar med KIA hittar inget konstigt och säger att det är normalt, men han som inte längre är mekaniker märker direkt att något är fel.

Nu är nya glödstift beställda men restade. Tror själv på det eftersom den är svårstartad nu. Men jag tror att oljudet jag hört är något annat. Men det kommer väl märkas.

Ska leta rätt på ett ljudklipp jag spelat in vid tillfälle och lägga här för den intresserade.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Senast redigerad av Collan den 10 feb 2018, 12:46, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

Re: Pågående serviceärende - inte nöjd hittills

2
Uppdatering:

Idag var jag inne igen. Glödstiften hade kommit. De tog in bilen och jag satt mig och drack kaffe. Efter ca en och en halv timme kom han och sa att värdena på glödstiften är bra och de hittar inget fel.

Börjar ångra mitt köp lite grand faktiskt. Känns som att ha en gammal bil med massa små fel. Anti spinn funkar när den vill, växlar konstigt, ingen kollisionsvarning, svårstartad och låter illa när den är kall. Tycker den drar mycket bränsle också.

Har varken tid eller lust att lämna in bilen hela tiden och behöva övertala mekaniker om att det är fel på bilen.

Nu sa de att de ska höra av sig till veckan och ge mig en lånebil för andra gången medans de felsöker.

Och jag som sålde min saab för jag inte orkade laga mer, så får jag den här skroten istället.

Jag förstår att jag låter ganska grinig nu, men jag anser att när man lägger ut så pass mycket pengar på en bil så ska det fungera.

Jag hoppas verkligen att det löser sig.


Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"