Annons

Ökad bränsleförbrukning efter service

1
Lämnade in min Ce'ed på 3-tusemilaservice i höstas.
När jag hämtade bilen märkte jag att man nollställt färddatorns bränsleförbrukning, som då visade på 12 någonting initialt.
Jag tänkte inte på det, då jag ju inte visste vad som ingick i servicen, men började undra när jag inte lyckade komma under 6,0 i förbrukning. Jag hade under de två första åren legat på 5,4-5,5.
Jag tänkte då på att jag nyligen bytt till dubblösa vinterdäck så jag väntade vidare till våren. Det blev ingen skillnad. Med sommardäck (samma som i fjol) och med 2,5 kg:s tryck kommer jag på långresor lägst till 5,9, med garanterat likvärdig körstil som under många år tidigare.
Företaget, där jag köpt bilen försäkrar att man inte gjort något åt mjukvaran i bilen, men kunde inte förklara varför mätaren var nollställd.
Nu nollställde de mätaren igen och bad mig återkomma efter några veckor för att tala om hur förbrukningen varit. Den är fortfarande 6,0-6,1 med blandad körning. Jag har ännu inte besökt firman, som lovat felsökning, som jag får betala för om de inte hittar fel! Men fel är det.
Några som känner igen detta?
Annons

Re: Ökad bränsleförbrukning efter service

7
Som jag skrev vill företaget ha betalt om de inte hittar fel. Att det blev något galet är ju helt uppenbart för mig. Förbrukningen ska inte öka med ca 8% i ett steg. Men, jag kommer inte att lämna in bilen för undersökning med den där reservationen. De kommer givetvis inte att hitta något fel.
Nu kommer företaget att gå miste om två kunder som köpt två nya bilar de senaste två åren. Mig och min särbo.

Re: Ökad bränsleförbrukning efter service

8
Tror jag fyller på denna tråd. Nyligen köpt en Ceed - 12 crdi. Den drog 0,45-0,49 med odubbade vinterdäck. Då den ibland ej startade och motorn varvade upp beslöts att det skulle göras en uppdatering av mjukvaran. Efter detta bytta jag till sommardäck. Helt plötsligt drar bilen 0,65-0,75 l/mil. Verkstaden hävdade då att detta berodde på däckbytet!? Samma dimension på däcken!? Man hävdar även att uppdateringen INTE påverkar bränsleförbrukningen. Mycket märkligt.
Mvh

Re: Ökad bränsleförbrukning efter service

9
trajett@hotmail.com skrev:Tror jag fyller på denna tråd. Nyligen köpt en Ceed - 12 crdi. Den drog 0,45-0,49 med odubbade vinterdäck. Då den ibland ej startade och motorn varvade upp beslöts att det skulle göras en uppdatering av mjukvaran. Efter detta bytta jag till sommardäck. Helt plötsligt drar bilen 0,65-0,75 l/mil. Verkstaden hävdade då att detta berodde på däckbytet!? Samma dimension på däcken!? Man hävdar även att uppdateringen INTE påverkar bränsleförbrukningen. Mycket märkligt.
Mvh
Olika däck har olika rullmotstånd. Skillnaden mellan lättrullade och tyngre gör kanske ett, par tankningar under däckens livslängd vilket kanske kan landa på halvdecilitern milen. Jag tror inte att det kan göra så mycket mer.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"