Sida 2 av 2

Re: Försäljare ljög om garanti

Postat: 27 jan 2017, 21:35
av para

Senaste inlägget från föregående sida:

Torgskräck skrev:Hade jag varit advokat hade jag köpt en kia och servat på annat ställe, sen stämt dom om kia klagat och ställt dylika krav, skulle kräva att de bevisade vad som orsakat ev fel.


Visst, så man ska kunna gå till "Kalles städ och bilservice" och betala en femhundring när det är dags för service och lita på att den firman fixar det? Stämpeln får man ju såklart. Sen efter 5-6 år ska Kia bevisa vad som inte gjorts på servicen när felen dyker upp?
Jag tycker nog att servicefirmorna ska vara auktoriserade av Kia för att vara godkända.

Re: Försäljare ljög om garanti

Postat: 28 jan 2017, 00:31
av Torgskräck
para skrev:
Torgskräck skrev:Hade jag varit advokat hade jag köpt en kia och servat på annat ställe, sen stämt dom om kia klagat och ställt dylika krav, skulle kräva att de bevisade vad som orsakat ev fel.


Visst, så man ska kunna gå till "Kalles städ och bilservice" och betala en femhundring när det är dags för service och lita på att den firman fixar det? Stämpeln får man ju såklart. Sen efter 5-6 år ska Kia bevisa vad som inte gjorts på servicen när felen dyker upp?
Jag tycker nog att servicefirmorna ska vara auktoriserade av Kia för att vara godkända.


Oj här var det till att dra 3 steg bortom ytterligheterna .

Kom igen när du iaf är i verkligheten, läs mitt inlägg igen och försök FÖRSTÅ innan nästa uttalande.

Re: Försäljare ljög om garanti

Postat: 28 jan 2017, 17:29
av xcardi
En sak som köpare av en ny Kia skall ha klart för sig är att den 2 månaders frist eller 200 mil man hade extra vid serviceintervall är numera borttagen. Så nu gäller det att boka och serva inom tids- och körsträcka intervall om nybilsgarantin skall gälla.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: Försäljare ljög om garanti

Postat: 28 jan 2017, 19:03
av R700
Vart har du fått denna info? Hittar ingenting på kia om att reglerna skulle ha ändrats?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Försäljare ljög om garanti

Postat: 28 jan 2017, 22:35
av kiagubbe
xcardi skrev:En sak som köpare av en ny Kia skall ha klart för sig är att den 2 månaders frist eller 200 mil man hade extra vid serviceintervall är numera borttagen. Så nu gäller det att boka och serva inom tids- och körsträcka intervall om nybilsgarantin skall gälla.



Låter inte bra alls för mig, som alltid drar i väg på bilsemester under sommaren och alltid kör minst 500 mil!
Skall jag invänta rätt miltal för service innan jag drar iväg? Låter orimligt......

Att göra servicen i Tyskland kan förstås vara ett alternativ, men är en sådan "legitim" om den görs på auktoriserad verkstad?

Re: Försäljare ljög om garanti

Postat: 28 jan 2017, 22:37
av HellboyElvis
Så är det. Alla KIA's modeller från 2017- accepterar INGEN som helst överträdelse av tid/körsträcka. Då är avtalet om 7 års garanti brutet.
Står i servicehäftet, där du har läst villkoren, godkänt och skrivit under (första ägaren iaf.)
En auktoriserad KIA-verkstad är en auktoriserad KIA-verkstad, det kvittar var den befinner sig (i garantiavseende)

Re: Försäljare ljög om garanti

Postat: 14 mar 2017, 13:31
av leif
I Malmö finns nu bara ett auktoriserat serviceställe som jag kan lämna min Kia för att vara säker på att 7 års garantin gäller, där en service chef är minst sagt bufflig. Och de kan snart sagt ta vilka priser de vill. Känns fel. 14 mars 2017.

Re: Försäljare ljög om garanti

Postat: 14 mar 2017, 16:47
av Ronnie
Lund och Trelleborg är ju i närområdet.....

Re: Försäljare ljög om garanti

Postat: 16 mar 2017, 10:32
av leif
Någon som vet hur man kopplar in TVÅ telefoner.