Annons

Försäljare ljög om garanti

1
Hej
Har blivit en en glad ägare av en Kia Ceed sw årsmodell 2011 som har gått 12500 mil.
Härom helgen så visade instrumentvisarna på bott och inget hände men bilen gick som vanligt så jag ringer till Hedin bil och bokar in en felsökning med godtro att försäljaren som sålde bilen till mig sa att den hade nybilsgaranti kvar mm.
När jag har lämnat in bilen så har felet släppt så de har inte kunnat felsöka men åtgärdat 2 år gamla återkalleseåtgärder som upphängning till bränsletank, fjädring och kontroll av bromslang som den tidigare ägaren hade skitit att lämna in bilen för.
Glad som jag är att Hedin åtgärdat detta men då säger de att bilen har ingen garanti kvar pga att BDS och Mekonomen som har gjort servicen de 3 senaste åren och inte en auktionserad Kia verkstad. Så nu sitter jag med en Kia utan garanti som jag var inte ute efter.

När vi tittade på bilen så säger försäljaren att bilen har en komplett servicebok och den har nybilsgaranti och rostskyddgaranti kvar men uppenbarligen inte.

Ska konfrontrera försäljaren som har lurat oss/eller inte hade någon koll på det. Vad kan man begära av försäljaren? Kan tillägga att försäljaren är en bilförsäljare med egen salong
Annons

Re: Försäljare ljög om garanti

2
Allt handlar om vad som står i kontraktet för köpet du skrivit på, står där att det finns garanti kan du häva köpet utifall kia dragit tillbaka den eller kräva att bilhandlaren får ta alla kostnader för jobb som skulle gått på garanti.

Står det i kontraktet att ingen garanti finns är du så gott som rökt, då ska du bevisa vad säljaren lovat, ord mot ord alltså.

Men kia får inte hävda rakt ut att garanti inte gäller pga annan verkstad gjort jobbet, får ej finnas krav på auktoriserad verkstad för garantiåtagande.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Försäljare ljög om garanti

3
OM en ICKE-auktoriserad verkstad gjort service på bilen,
gäller garantin ENDAST om du kan uppvisa serviceprotokoll över det som är gjort SAMT kvitto på alla delar som använts vid servicen, och delar och material ska hålla minst likvärdig kvalitet som KIA original. Denna dokumentation ska sparas ihop med servicehäftet och ALLTID vara tillgänglig.
Annars finns det inte längre garanti på bilen...

Re: Försäljare ljög om garanti

4
Hade jag varit advokat hade jag köpt en kia och servat på annat ställe, sen stämt dom om kia klagat och ställt dylika krav, skulle kräva att de bevisade vad som orsakat ev fel.

Det är ju dom som hävdar att alla bilar icke servade av dom ska ägaren bevisa vad som gjorts istället för säg som börligt att den som pekar finger bevisar sig ha rätt. Vet vart man finner någon som har som utgångspunkt att alla andra har fel per automatik och den ska motbevisa.

Kia har en lång väg att vandra för att bli ett riktigt rumsrent företag, de kör lite gangstermetoder tycker jag. Bara deras nonchalans på kundbemötande är en del. Garantibiten en annan.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Försäljare ljög om garanti

6
KIA åkte ju på ett flertal juridiska käftsmällar i garantifrågan och försöker nu att rädda vad som räddas kan, utan att riskera att återigen föras till skranket - och det är en delikat balansgång.....
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Försäljare ljög om garanti

7
Jag vet inte om man kan påstå att det är gangstermetoder... man kan ju om jag har för mig rätt välja på antingen "vanlig nybilsgaranti" på 3år, eller deras utökade på 7år/15.000mil. Väljer man då 7år får man ju faktiskt hålla sig till villkoren.... i min värld i alla fall.

Att garantiärenden är bökigare eller avsslås helt då bilen inte servats hos märkesverkstad är inget unikt för Kia heller...
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Försäljare ljög om garanti

9
Det Westman skriver om att acceptera KIAs villkor för 7-årsgarantin är förstås det säkraste sättet att agera på om man vill gardera sig. Själv kommer nog att göra det - för säkerhets skull.
Det är troligen dock inte alltid det mest ekonomiska sättet och kan sätta den fria konkurrensen ur spel och där är just där som KIA måste göra sin trapetskonst och se till att inte ramla ned i Konkurrensverkets famn.

Den 7-åriga garantin är till fördel inte bara kunden, utan också för KIA själv. Tror någon att de skulle kommit så långt upp i topp på t ex den senaste rapporten om motorskador utan den? Naturligtvis inte, om skadorna tas om hand av KIA inom garantin utan kännedom för någon utomstående.
Dessutom har den förstås enormt PR-värde - i varje fall om inte saker som diskuteras på detta forum sprids till allmänheten..........
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Försäljare ljög om garanti

10
Torgskräck skrev:Hade jag varit advokat hade jag köpt en kia och servat på annat ställe, sen stämt dom om kia klagat och ställt dylika krav, skulle kräva att de bevisade vad som orsakat ev fel.
Visst, så man ska kunna gå till "Kalles städ och bilservice" och betala en femhundring när det är dags för service och lita på att den firman fixar det? Stämpeln får man ju såklart. Sen efter 5-6 år ska Kia bevisa vad som inte gjorts på servicen när felen dyker upp?
Jag tycker nog att servicefirmorna ska vara auktoriserade av Kia för att vara godkända.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"