Annons

För mycket olja i automatlåda, efter service

1
Hej!
Lämnade in min sportage 2005, 2.7L på storservice för ca 1mån sedan, där dem även bytte automatlådeoljan. Tycker på senare veckan så har den börjat växla hårt, speciellt vid hårt gaspådrag. Dock inte vid varje gång man kör den, men idag växlade den lite för hårt tyckte jag så kollade oljan och den var i varmt läge ca 2.5-3cm över max gränsen. Följde anvisningarna i boken. Servicen utfördes av kia verkstad och oljan är ljusröd och fin.
Kan dessa hårda växlingar bero på detta? det som får mig att tveka är ju att symtomen har kommit oftare nu.
Jag vet ju hur en sådan låda ska växla och den har mycket kvar att ge om den skulle gå som den ska.
Annons

Re: För mycket olja i automatlåda, efter service

2
Felet åtgärdat, kollade på ett ställe där bilen står helt rakt och då var det på gränsen på max. Men ang växlingarna, tänkte att jag skulle prova en grej som jag tidigare gjort på en bmw som växlade dåligt. Både bmw:n och denna kia:n hade bott i storstäder några år innan min ägo( tänker på körförhållanden troligtvis). Lossade batterikablarna i 15min, sedan ut och köra ett par mil, först var kian lite vilsen, precis som bmw:n var, efter två mil så växlar den silkeslent!:) så som jag minns denna modellen för 10år sedan. Så kan vara ett tips för vissa lådor att nolla dem och låta dem köras in efter nya ägaren igen. Liknande fel hände på en kollegas v60 aut, som hade gått 8000mil av samma ägare från göteborg, den växlade fint när han köpte bilen och började sen slänga i växlarna efter ett tag, dock var det volvo som nollade den lådan och felen försvann. Känns lite som att automatlådan blir vilsen av ett nytt körsätt, har för mig dem lägger mycket data på minnet?
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"