Annons

Inte ifyllt GDS

1
Jag köpte en beg. Kia Ceed för snart ett år sedan. När jag köpte den fick jag en nyservice på bilen av bilhandlaren.

Nu när jag ska göra en ny service på bilen såg jag att den bilverkstaden som hade gjort servicen inte har fyllt i rutan, Diagnos utförd med GDS.

Någon som vet om nybilsgarantin fortfarande gäller?

Jag har ett protokoll som är komplett ifyllt och där det står att Serviceschema enligt tillverkarens rekommendationer och specifikation.
Annons

Re: Inte ifyllt GDS

2
Vilken årsmodell?
Bensin/Diesel?
Står det i protokollet att diagnos är gjord? (Det gör det i Kia's protokoll)
Hur många servicar är gjorda? Är någon service utförd på auktoriserad Kia-verkstad?
Är isåfall alla servicarna (som ev. inte är auktoriserat utförda) gjorda enligt Kia's riktlinjer med tanke på typ av service, och datum/km är ej överskridna?

Många frågor här men man kan inte generalisera.
Varje modell och motorvariant har sin egen riktlinje och Kia är väldigt hårda med att allt följs enligt deras protokoll.

Re: Inte ifyllt GDS

3
Årsmodell 2012 och reggad 2012

Det är en diesel.

Den första servicen är gjord på en riktig kia verkstad, den andra som då gjordes när jag köpte bilen är gjord på en Autoexperten. Datum och mil är inte överskridna.
Kan tilläggas att på det protokollet som jag har fått på Autoexperten står det att nästa service är antingen efter 60000km eller 2 år...

Jag är inte hundra på vad GDS är, men är inte det uppgraderingar av datorsystemet? Det närmsta jag hittar är felkoder....


Den rutan som jag pratar om finns i service och garantiboken!

4
Ok
30000 km eller 2 år det som gäller då, inget annat.
GDS är det gamla verktyget(dator med kringutrustning) till Kias bilar som används bl.a. till att kolla felkoder, programmera nycklar, uppdatera styrboxar mm. Det nya verktyget som används mest idag heter KDS men funktionerna är samma.
Jo jag förstod att det var i servicehäftet du menade, jag bara undrade om de hade en punkt på sitt protokoll där det stod att de har kollat felkoder med något annat verktyg. Isåfall kunde de bockat i den rutan också så att servicen blivit accepterad.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"