Annons
Annons

Re: Har jag rätt till hyrbil/lånebil under ett garantiärende kostnadsfritt?

5
Foued skrev:
flipflop skrev:Du ha rätt till ersättning bil under KKL men inte gratis även vid en garanti reparation
Med andra ord hyrbil?
Precis, men som sagt så brukar man ju kunna tala med antingen verkstads killen eller sin säljare och är dom vänliga så löser dom det ändå.

95 så köpte jag en SEAT som jag hade på verkstad 14ggr bara första året med diverse småfel på garanti.
Dom tyckte att jag skulle hyra bil först (verkstan i Bromma och jag bodde då i Väsby) men jag levde om lite och till slut så fixade dom så att jag kunde låna en bil av dom, resterande 13 besök så vart det lånebil gratis utan tjafs :lol:

En av gångerna så lånade verkstadschefen ut sin privata bil då det inte fanns något annat :lol:

Bra kundservice där kan jag säga! :thumbup:


Jag har även haft inne min KIA en gång nu för att kolla upp farthållaren, lämnade in den på Beos i Uppsala, fick ingen lånebil men däremot så har dom vad dom kallar lånebil som man får hyra för 150 spänn med 3 gratis mil så det var ju inte mycket att orda om. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Har jag rätt till hyrbil/lånebil under ett garantiärende kostnadsfritt?

6
Du har rätt att promenera till och från firman.
Kia har ingen skyldighet alls att förse dig med hyrbil. Däremot har olika verkstäder olika lösningar. Den jag lämnar på brukar skjutsa hem mig i egen bil, liksom hämta. Senaste gången när de hade bilen iu 3-4 timmar fick jag låna en demobil, Kia ceed -13.
Andra firmor erbjuder hyrbil, till ett lågt pris.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Har jag rätt till hyrbil/lånebil under ett garantiärende kostnadsfritt?

7
Min erfarenhet är att du visst har rätt till hyrbil etc. Men det beror lite på vad du ska göra under dagen.
Konsumentverket skriver på http://www.konsumentverket.se/Vara-omra ... r-vid-fel/
att avhjälpandet av ett fel inte får orsaka dig som köpare "väsentliga olägenheter". Vad just den formuleringen kan betyda är lite oklart... :D Men jag har fått hyrbil tidigare för lite olika saker, t.ex. för att skjutsa barn till och från dagis, för att kunna genomföra olika ärenden. Min utgångspunkt har varit, och är, att om bilen slutar att fungera pga ett fel som inte är orsakat av mig - då ska bilfirman i sin tur stå för de kostnader som uppstår samt hålla mig skadeslös. Jag har ju köpt bilen dvs lagt ut pengar för det (direkt eller indirekt) och om jag inte kan använda bilen till det syfte som jag köpte den för - så ska säljaren stå för det hela....
(Sedan kan man få ersättning för diverse utlägg som du tvingas till för att lämna in bil etc - men det kan krävas kvitton etc för att visa att man haft kostnader).

Ring konsumentvägledaren i kommunen (om din kommun har en) för att få hjälp.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"