Annons

Helt vansinnigt dyrt!

1
Nu får det vara nog med galet höga verkstadsräkningar för min del. Senaste kostade mig nästan 8000 kr. Min bil är jag förvisso nöjd med, men så här kan jag inte fortsätta. Hur gör ni för att hitta bästa servicepriset?? Jag letar överallt på nätet men hittar ingen vettig info kring detta. Är det någon sorts sport för verkstäderna att hålla sina priser hemliga!?

Tack för att ni läser.
/JW
Annons

Re: Helt vansinnigt dyrt!

2
kia_car_from_heaven skrev:Nu får det vara nog med galet höga verkstadsräkningar för min del. Senaste kostade mig nästan 8000 kr. Min bil är jag förvisso nöjd med, men så här kan jag inte fortsätta. Hur gör ni för att hitta bästa servicepriset?? Jag letar överallt på nätet men hittar ingen vettig info kring detta. Är det någon sorts sport för verkstäderna att hålla sina priser hemliga!?

Tack för att ni läser.
/JW
Gjorde dom något extra förutom service? Annars låter det ju hel jäkla galet!
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Helt vansinnigt dyrt!

6
Skriv gärna vilken Kiamodell det gäller.
Men om du vill hålla dig till Kiaverkstäder, kika på andra orter i närheten om du nu inte kommer från en storstad som har en massa Kiaverkstäder. Det kan skilja rejält mellan dessa också.
Själv köpte jag till ett serviceavtal, när jag köpte bilen ny och betalar 4500 kr. för de tre första servicetillfällena. Detta är otroligt billigt. Denna kampanj återkom ung. när årsm. -13 släpptes, iaf hos Hedins
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Helt vansinnigt dyrt!

7
Hörde runt lite bland vänner och valde den verkstaden som jag blev rekommenderad. Titta förbi nån av dina verkstäder och hör personligen om pris för en service, då hinner du ju se lite om dom är seriösa eller ej.

Jag fick ett fast pris på min Kia ceed -11 på andra servicen. 3690:-(4800-5300:- hos kias verkstäder som låg en bit bort), tydligen var det jävligt att byta bränslefilter och det tog en hel del tid men priset stod fast.

Annars som Ronnie sa, KIA verkstäderna som ligger utanför större städer är billigare än dom i stan.
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570

8
Kan inte verkstaden uppdatera mjukvaran är den sjuåriga garantin borta. Eftersom inga verkstäder utöver Kias egna kan göra detta är man i princip tvingad till märkesverkstad, något som Kia kämpar hårt för.

På Windahls betalade jag 3400 för andra servicen på min Sw -11, de är auktoriserade.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re:

9
Grief skrev:Kan inte verkstaden uppdatera mjukvaran är den sjuåriga garantin borta. Eftersom inga verkstäder utöver Kias egna kan göra detta är man i princip tvingad till märkesverkstad, något som Kia kämpar hårt för.

På Windahls betalade jag 3400 för andra servicen på min Sw -11, de är auktoriserade.
Det där med mjukvaruuppdateringar är enligt mig en bluff från kias sida. Jag hade en lång diskussion med chefen på firman som jag servade den, han övertygade mig att detta är bara ett sätt för kia att behålla sina kunder då dom förlorade i rätten tidigare. Och tänker man efter, så är det sant. Kia gör vad som helst för att behålla sina verkstäder, synd bara att så många går på den bluffen.

Kia uppdaterar inte motorstyrning osv om det inte är så att det finns ett allvarligt fel med tidigare programvara. Jag har serviceprotokollet hemma (samma protokoll som kia själva ger ut) och alla punkter stämmer.
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570

Re: Helt vansinnigt dyrt!

10
Alltid oavsett så är ju 8 papp för en vanlig service helt jäkla horribelt och den verkstade borde skämmas för att lura kunder på detta sättet. Skriv gärna namnet på verkstaden så att andra kan varnas!

DET ÄR INTE FERARRI VI KÖR!
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"