Annons

Undersökning av nybilsgarantin

1
Hej!

Jag är ny på KIA och är på väg att köpa en ceed SW diesel 2010. Dock är det så att den har gått 3026 mil till 1:a service tillfället (stämpel i service boken) men intervallet var strax över 1 år och 3 månader vilket överskrider de 2 månader som man får fördröja. Säljaren sägar att det trots allt är OK för nybilsgarantingarantin. Finns det något sätt att kolla detta, t.ex. kontakta KIA "centralt" och se bilens garanti status? Det måste ju finnas lagrat någonstants annars borde man ha serviceboken i ett kassaskåp....

Tack för hjälpen,

/Brody
Annons

Re: Undersökning av nybilsgarantin

2
Hejsan.
Detta har varit uppe några gånger tidigare. Dock har jag inte hittat några konkreta svar ang det här.
Jag har precis mailat "högre makter" och kommer snarast återkomma här med mitt svar.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Undersökning av nybilsgarantin

4
Min förra Ceed så missade både verkstan och jag 12-måndersintervallen vid tre år i rad. Körde tydligen samma sträcka, 2000 mil, på 14 månader, så vid min tredje service så låg jag ca 4 månader fel sista gången innan bytet till den Ceed jag har nu. Ingen tänkte på det på verkstaden så detta blev ingen aspekt i mitt inbyte. När jag hämtade nybilen så sa de till mig att de själva gått in med 12 månades garanti på min "gamla" Ceed eftersom de sa att Kia tar inget answar för den bilen längre.

Så bara för att din handlare säger en sak behöver inte innebära att Kia Sverige tycker samma.

Får se vad Morgan får för svar...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Undersökning av nybilsgarantin

5
Är inte huvudsaken vad verkstaden/bilfirman säger?
Säger dom att den gäller går dom ju i god för att ägaren ska kunna få saker och ting åtgärdade kostnadsfritt (saker som faller under garanti).
Enda skillnaden om Kia centralt ej erkänner att garantin fortfarande gäller är väl att bilfirman själva får stå för alla kostnader i smb med garantiåtgärder (isf Kia).

Re: Undersökning av nybilsgarantin

6
Ronnie skrev:Min förra Ceed så missade både verkstan och jag 12-måndersintervallen vid tre år i rad. Körde tydligen samma sträcka, 2000 mil, på 14 månader, så vid min tredje service så låg jag ca 4 månader fel sista gången innan bytet till den Ceed jag har nu. Ingen tänkte på det på verkstaden så detta blev ingen aspekt i mitt inbyte. När jag hämtade nybilen så sa de till mig att de själva gått in med 12 månades garanti på min "gamla" Ceed eftersom de sa att Kia tar inget answar för den bilen längre.

Så bara för att din handlare säger en sak behöver inte innebära att Kia Sverige tycker samma.

Får se vad Morgan får för svar...

Tänkte kolla en grej angående servicen. om jag säger att jag inte kör det jag ska utan går på års service om jag då servar vid 13 måndare, räknas ett år från det då eller måste jag serva bilen efter 11 månader nästa gång frö att det ska bli 12 månader?....hmmm blev lite kosntigt men någon kanske förstår.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Undersökning av nybilsgarantin

7
Knorren skrev:Är inte huvudsaken vad verkstaden/bilfirman säger?
Säger dom att den gäller går dom ju i god för att ägaren ska kunna få saker och ting åtgärdade kostnadsfritt (saker som faller under garanti).
Enda skillnaden om Kia centralt ej erkänner att garantin fortfarande gäller är väl att bilfirman själva får stå för alla kostnader i smb med garantiåtgärder (isf Kia).

Om så är fallet, dvs att Kia centralt anser att garantin är förbrukad, vilka "bevis" behöver man för visa att de (dvs bilfirman) ändå sagt att nybilsgarantin gäller och i så fall tvingas stå för det det? Räcker det att få en varudeklaration där "Garantier utfärdade av generalagenten" - "Nybilsgaranti" är ikryssat ja?

Vh Brody

Re: Undersökning av nybilsgarantin

9
Knorren skrev:Det bästa är att få det skriftligt på köpekontraktet.
På min nya bil som jag beställde förra veckan så står det typ "7 års nybildgaranti räknat från registreringsdatum".
Sedan "struntar" jag i vem som bekostar mina garantiärenden, firman eller Kia :)

Jag håller helt med, jag vill bara inte hamna i en situation där jag får stå för kostanden pga vaga löften från en försäljare som inte överrensttämer med vad KIA centralt tycker....

Re: Undersökning av nybilsgarantin

10
Jag har ett liknande exempel när jag köpte min gamla Saab 9-5. Som ni vet har Saab haft problem med vevhusventilationen och det blev oilsludge. Saab ordnade en förlängd motorgaranti på 8 år om servicarna var skötta med Kia-stil; max 200 mil före/efter intervall eller 2 mån diff i tid.

När jag letade bil och kollade i servicehäftet på en Saab så hade första ägaren misskött serviceintervallerna och alltså fanns det ingen motorgaranti. Precis när jag skulle slå igen häftet och leta vidare efter en annan bil så såg jag ett fastklistrat papper på första sidan. Det var stämplat av Saab-verkstaden med datum där det stod att Motorgaranti gäller men inte så mycket mer info än så. Nyfiken gick jag till verkstadsdisken hos Saab-handlaren och han slog reg-numret i datorn och berättade att de bytt motor, turbo och motorfästen som borde kostat runt 50000 kr. Tydligen hade inte handlaren uppmärksammat att servicarna inte var skötta och när verkstaden undersökte motorn så hade den oilsludge. För mig blev det köp eftersom motorn hade gått 25 mil efter motorbytet och var uppgraderad med senaste lösningen på vevhusventilationen. Jag ringde även förra ägaren (mellanägare) som inte hade den blekaste aning om detta utan bara bytt in bilen för att köpa en ny.

Om jag vore som du så skulle jag leta vidare efter en annan bil om det t.ex inte klart och tydligt står att 7-årsgarantin gäller med stämpel och daterat efter senaste service. Får du t.ex ett turbohaveri så försöker alla inblandade få dig att betala kalaset.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"