CCSF skrev:Hejsan. Fick min motor/kupevärmare inmonterat här i Västerås för 5580:- på Aros Auto. Det tråkiga är ju att de sätter ju inte motorvärmaren i själva motorblocket längre utan i kylarslangen. Bra eller dåligt kan man ju diskutera...
Helt klart en sämre lösning, men den är enklare att montera, billigare att tillverka.
För kunden innebär det större energiförluster eftersom värmen ska gå helt via vattnet in i blocket och värma godset, kräver mycket mer energi då energin ska överföras via ens mal slang som sitter i fria luften och snabbare kyls av, det blir förluster redan här.
Har slangvärmaren tempstyrning inbyggd är det ännu sämre, för vid en viss slår den ifrån, vattnet i slangen kan ju bli varmt men är resten av systemet det? knappast, då slår den från tills dess att vattnet är för kallt igen (ofta runt 10 grader lägre) innan den startar igen, uppvärmning och nedkylning i en kedja med förlust av 10° mellan varje till/från, bortkastade pengar. Vilken tid tar det inte då för värmen att sprida sig i systemet eftersom utetempen fortfarande kyler blocket och dess massa.
Bättre att man kör fullt fläsk (tar kortare tid att värma med hög effekt) tills rätt temp är uppnådd då tar det längre tid att kyla ned massan igen.