Annons

Navigation Rio 2016

1
Köpte en Kia Rio Special Edition 2016 och får säga att jag är jätte nöjd med bilen.
Det enda som är lite irriterande är navigationen som inte känns vidare smart .

Google maps på mobilen är 10 ggr bättre.

Tex :
Räknar ut verkligen konstiga rutter ibland , ett fenomen man kände igen på tidigare modeller

Beräknad tid är enormt dåligt.
Kan beräkna en restid på 2 timmar som igentligen är drygt 1 timme.
När man närmar sig så korrigeras tiden.

Får verkligen hoppas att det kommer några vettiga mjukvaru uppdateringar på detta , på en annars kanon fin bil.
Annons

Re: Navigation Rio 2016

2
Har själv inte haft min Rio Special Edit så länge (några veckor nu) att jag riktigt kunnat kolla allt, men kan hålla med om att navigationen är lite skum och skulle behöva en uppdatering. En sak som stör mig är också att rösten är så tråkig jämfört med den behagliga rösten i min androidtelefon (som också har HERE).

Däremot funkar ju telefonen perfekt med systemet och kopplar upp sig direkt när man hoppar in i bilen. Perfekt att kunna svara i telefonen med ett knapptryck på ratten. Tog dock ett par samtal innan jag fattade att man kan höja och sänka volymen med rattvolymkontrollen. Bra också att telefonen i övrigt synkar så bra med systemet, tänker på låtlistor och liknande.

Men som sagt - Uppdatera till en behagligare röst och en navigeringskänsla som är lika bra som i vilken mobil som helst.........så blir det bra, för skärmen är väldigt fin med sina 7 tum.
Kia Rio Special Edition "facelift" 2015
7" Navigation, kurvljus, rattvärme, farthållare.........och mycket mer

Re: Navigation Rio 2016

3
Har bara kört RIO ocn nu bytt till en Special Edition -16. Har använt mig utav Navigations systemet och det funkar klockrent.
Har tidigare använt mig utav Navigon på mobilen men jag tycker nog att KIAs navigation är precis lika bra. Sa till om att jag ville ha den senaste uppdateringen som fanns och den stoppad dom i när jag hämtade bilen. Vet att Navigon uppdaterar sina kartor typ var 3:e/4:e månad. Hur det funkar på KIAs navigation uppdateringar vet jag inte, men jag kommer iaf lämna in för uppdatering, vår och vinter då det är fria uppdateringar i 7år iaf så vet man om att man har ett bra navigations system som är uppdaterat.

6
Det kommer att bli tätare framöver. Det har pratats om så mycket som en gång per halvår. Det gäller förvisso de med SD-kort men det kanske drar med sig USB-uppdateringarna också...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Navigation Rio 2016

7
Plockade ut min Rio Special Edition i maj 2015. Fanns ingen uppgradering till den på servicen för en månad sedan. Ingen alls. Fick låna en identisk bil som lånebil och den inte bara gick som ett spett jämfört med min, den hade helt annorlunda utseende på färddatorn. Inget att göra åt säger KIA.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Navigation Rio 2016

8
Grief skrev:Plockade ut min Rio Special Edition i maj 2015. Fanns ingen uppgradering till den på servicen för en månad sedan. Ingen alls. Fick låna en identisk bil som lånebil och den inte bara gick som ett spett jämfört med min, den hade helt annorlunda utseende på färddatorn. Inget att göra åt säger KIA.
Nu blev jag ännu mer nyfiken (svarade dig i en annan tråd precis angående att din var trött under 4000 rpm och att lånebilen var bra mycket piggare) - Jag åker till min Kiahandlare imorgon och kollar på en 2016 för att se hur den färddatorn ser ut. Förresten....menar du färddatorn framför ratten eller 7" panelen där gps:en sitter ?
Kia Rio Special Edition "facelift" 2015
7" Navigation, kurvljus, rattvärme, farthållare.........och mycket mer

Re: Navigation Rio 2016

9
Jag lämnade in min Kia Rio 2015 Special edition på service Hedins bil i Uddevalla .
Bad då om att få uppdatering av kartan pga att den var 2 år gammal .
När jag får tillbaka bilen så var media systemet uppdaterad med annan layout och wifi anslutning men kartorna var samma version.

Jag fick ju tydliga instruktioner om att dom stora fördelarna med original service är att även mjukvaru uppdateringar kommer att ske , men kartorna får man säga till om.
Läser man Kias hemsida står det att det kommer nya kart uppdateringar 1 ggr/året , men vad hjälper det om dom inte gör det ändå :-)

Re: Navigation Rio 2016

10
Under ett par dagar har jag laddat ner och idag har jag installerat det nya kartpaketet och mjukvaruuppdateringarna som KIA släppte för ett litet tag sedan :)

Rent visuellt är det en ny lite mindre klocka och dagens datum står i skärmens nederkant. Ljudet när man tar emot samtal i bilen var väldigt burkigt innan, nu är det klart och tydligt. Nytt är också att bilen kopplar upp sig mot mobilens WIFI (om man vill det) samt att man kan välja fartkameravarning. Massvis med ny kartdata är såklart uppdaterad också.

Har ni en äldre KIA Rio med navi så har ni förmodligen Gen1. Jag har en Rio Special Edition 2015 (med SD-kort) så för mig är det Gen2 som gäller. Gen1 finns också på denna sida, jag länkar dock till Gen2.

Instruktioner både i medföljande pdf-fil samt i bilen när man väl börjar uppdateringen är väldigt tydliga, så installationen gick lekande lätt.

Börja med att ladda ner bilens mjukvaruuppdateringar på SD-kortet (jag köpte ett nytt 32 GB på netonnet, så att bilens originalkort fanns kvar om något skulle gå snett).
Följ bilens anvisningar, motorn ska vara igång. Tar ca 15 min.
Radera sedan SD-kortet och ladda in kartuppdateringarna på kortet. Detta ska sedan sitta kvar i bilen.
Klart !

Här hämtar ni uppdateringen. https://www.gpspower.net/kia/348601-kia ... nload.html

OBS - Det tar ett tag då personen som laddade upp filen la upp den på uploaded.net och de tillhandahåller bara 50 kb/s för gäster samt en fil var tredje timme. För mig gjorde detta ingenting då jag bara fick vänta några extra dagar. uploaded.net har rätt dåligt rykte på reviewsajter, så jag skulle inte rekommendera att betala för det med kreditkort.

https://www.gpspower.net/kia/348601-kia ... nload.html

Min kartdata uppdaterades från:

System S/W UB.EU.SOP.10-0.0.2 till UB.EU.SOP.20-1.7.8
Firmware UB.EU.SOP-0.0.1 till UB.EU.SOP-1.3.0
Navi App UB.EU.SOP-075165 till UB.EU.SOP-104955


PS - Jag ger i övrigt ingen support, jag har bara gjort det för att jag är intresserad, och det funkade perfekt i min bil.
Vill ni göra detta så gör ni det på egen risk !
Kia Rio Special Edition "facelift" 2015
7" Navigation, kurvljus, rattvärme, farthållare.........och mycket mer
Skriv svar

Återgå till "Rio"