Re: Navigation Rio 2016

Senaste inlägget från föregående sida:

Under ett par dagar har jag laddat ner och idag har jag installerat det nya kartpaketet och mjukvaruuppdateringarna som KIA släppte för ett litet tag sedan :)

Rent visuellt är det en ny lite mindre klocka och dagens datum står i skärmens nederkant. Ljudet när man tar emot samtal i bilen var väldigt burkigt innan, nu är det klart och tydligt. Nytt är också att bilen kopplar upp sig mot mobilens WIFI (om man vill det) samt att man kan välja fartkameravarning. Massvis med ny kartdata är såklart uppdaterad också.

Har ni en äldre KIA Rio med navi så har ni förmodligen Gen1. Jag har en Rio Special Edition 2015 (med SD-kort) så för mig är det Gen2 som gäller. Gen1 finns också på denna sida, jag länkar dock till Gen2.

Instruktioner både i medföljande pdf-fil samt i bilen när man väl börjar uppdateringen är väldigt tydliga, så installationen gick lekande lätt.

Börja med att ladda ner bilens mjukvaruuppdateringar på SD-kortet (jag köpte ett nytt 32 GB på netonnet, så att bilens originalkort fanns kvar om något skulle gå snett).
Följ bilens anvisningar, motorn ska vara igång. Tar ca 15 min.
Radera sedan SD-kortet och ladda in kartuppdateringarna på kortet. Detta ska sedan sitta kvar i bilen.
Klart !

Här hämtar ni uppdateringen. https://www.gpspower.net/kia/348601-kia ... nload.html

OBS - Det tar ett tag då personen som laddade upp filen la upp den på uploaded.net och de tillhandahåller bara 50 kb/s för gäster samt en fil var tredje timme. För mig gjorde detta ingenting då jag bara fick vänta några extra dagar. uploaded.net har rätt dåligt rykte på reviewsajter, så jag skulle inte rekommendera att betala för det med kreditkort.

https://www.gpspower.net/kia/348601-kia ... nload.html

Min kartdata uppdaterades från:

System S/W UB.EU.SOP.10-0.0.2 till UB.EU.SOP.20-1.7.8
Firmware UB.EU.SOP-0.0.1 till UB.EU.SOP-1.3.0
Navi App UB.EU.SOP-075165 till UB.EU.SOP-104955

PS - Jag ger i övrigt ingen support, jag har bara gjort det för att jag är intresserad, och det funkade perfekt i min bil.
Vill ni göra detta så gör ni det på egen risk !

Kia Rio Special Edition "facelift" 2015
7" Navigation, kurvljus, rattvärme, farthållare.........och mycket mer
Annons

Det finns INGEN som helst anledning att hålla på med detta själv!
Om du gör fel eller om det blir en bugg under processens gång så att AVN-enheten låser sig är det kört.
Den 3-åriga radiogarantin är rökt, du får fixa din AVN själv om något strular.
Och även om bilen är äldre än 3 år så kan det vara slut med auktoriserade uppdateringar om du har ett hemmafixat/felaktigt filsystem.

Du får inte uppmana folk att gå på detta utan berätta om konsekvenserna!
KIA Sportage Special Edition 1.7 CRDi

HellboyElvis skrev:Det finns INGEN som helst anledning att hålla på med detta själv!
Om du gör fel eller om det blir en bugg under processens gång så att AVN-enheten låser sig är det kört.
Och även om bilen är äldre än 3 år så kan det vara slut med auktoriserade uppdateringar om du har ett hemmafixat/felaktigt filsystem.

Du får inte uppmana folk att gå på detta utan berätta om konsekvenserna!

Själv gjorde jag som sagt detta för att jag är tekniskt intresserad och jag tyckte att jag la in en disclaimer som ingen skulle kunna missuppfatta.

"PS - Jag ger i övrigt ingen support, jag har bara gjort det för att jag är intresserad, och det funkade perfekt i min bil.
Vill ni göra detta så gör ni det på egen risk !"

Jag har laddat in EXAKT samma programvara som KIA-verkstäderna själva använder. Med exakt samma anvisningar som de själva använder. I mitt tycke är det inte mer avancerat eller annorlunda att uppdatera sin mobiltelefon med nya kartor/appar än att uppdatera bilen. Eller sin hemdator för den delen. Ibland går det fel, ja...men ska man inte ta den risken ?

Om bilen har garantier.

Har man haft bilen på service veckorna innan den nya programvaran kommit så får man vänta kanske ett år på den tills nästa service. Varför köra omkring med en bil som har buggar och icke uppdaterade kartor ? (Om man nu har kunskapen och intresset att göra det själv).

Jag tror inte någon som inte har ett ganska stort bil och dataintresse skulle få för sig att göra detta !

Om bilens garantier ändå gått ut.

Många servar sina bilar själv efter garantiperiodens slut, eller låter en icke auktoriserad firma göra det. De byter gärna olja och filter, men de uppdaterar inte bilens programvara. Varför ska den dyra GPS:en behöva stå oanvänd bara för att den är utdaterad om nu möjligheten finns att få den fungerande och uppdaterad ?.

Men jag avslutar ändå men ytterligare en disclamer, och citerar ditt inlägg ovan.

Om du vet vad du gör och kan ta konsekvenserna om något går fel. Då kan du följa länken ovan. Är du inte bekväm med detta ska du definitivt avstå.

Hellboyelvis varningar kan vara riktiga, du får själv undersöka riktigheten i dessa varningar INNAN du gör ovanstående uppdatering.

"Om du gör fel eller om det blir en bugg under processens gång så att AVN-enheten låser sig är det kört.
Och även om bilen är äldre än 3 år så kan det vara slut med auktoriserade uppdateringar om du har ett hemmafixat/felaktigt filsystem."
Kia Rio Special Edition "facelift" 2015
7" Navigation, kurvljus, rattvärme, farthållare.........och mycket mer
Annons
Skriv svar

Återgå till "Rio"