Annons

Carnival CRDI dog under färd, dåligt batteri?!

1
Nu är vårt problem (förhoppningsvis!) löst, så jag skriver det här som tips till andra och för att få kommentarer om det här är vanligt och möjligt...

Vi (familjen) kör Örebro-Stockholm utan problem. Parkerar i P-hus och tar en sväng på stan. Återvänder till bilen, den startar utan problem. Vi kör kanske 100 meter, strax innan bom för utpassering dör motorn tvärt. Vad hände? Motorstopp? Verkade inte som det! All el fungerar som den ska, jag vrider om nyckeln, startmotorn går med full fart, men bilen startar inte... Diesel finns förstås i tanken.

Bilen puttas förbi bommen och vi felsöker efter bästa förmåga, kollar säkringar osv. Vi får hjälp av vakter i p-huset som provar att hjälpa batteriet med portabel starthjälp. Det fungerar inte.

Eftersom syftet med besöket i huvudstaden var en kryssning så blir det som så att bilen lämnas i P-huset och vi åker ToR till Åland. Under resan har bekanta, mer kunniga om motorer än undertecknad, kommit fram till att en tänkbar lösning kan vara bränslefiltet. Väl åter vid bilen byts filtret men det gör ingen skillnad. All el fungerar fortfarande som den ska; startmotorn snurrar fint, eldörrar och ellucka öppnas utan besvär.

Äventyret slutar med en bärgning till Mekonomen-verkstad. Där får de igång bilen med deras "kraftfulla" starthjälp och de säger att batteriet är/var dåligt. Batteriet byts och bilen fungerar som den ska efter detta.

Jag och nämnda kunnigare bekanta tycker det är konstigt att bilen dör under färd men Mekonomen menar att det kan hända för "generatorn prioriterar att ladda batteriet framför att driva bilen/bränslepump varför en konflikt kan uppstå om batteriet är dåligt." /citerat fritt ur minnet.

Kommentarer/synpunkter om detta?
Skriv svar

Återgå till "Carnival"